Connect with us

Minden ami NFL

A Dez-elkapás – Öntsünk tiszta vizet a pohárba!

Nem nagy meglepetésre, külön foglalkozunk a Dez Bryant esettel, tehát hogy a bírók helyesen döntöttek-e akkor, amikor elvették a Cowboys kiváló játékosától az elkapást. Aki követte a Facebook-oldalunkat láthatta, mekkora port kavart a történet és azt is láthattátok, hogy nekem/nekünk mi az álláspontunk. Most viszont egyben, hosszabban kifejtjük, hogy mi és miért történt.

Nézzük először a játékot magát. A negyedik negyed végén jártunk, negyedik kísérlet, ha ez nem sikerül, a Packers feltehetőleg behúzza a találkozót, szóval nagyon is fontos volt a play, ezért is van ekkora visszhangja.

Nézzük meg közelebbről is:

Öten ültünk a Kandallóban a szerkesztők közül, npetii, somebody08, donnelly, rowi és én. Ketten, rowi és somebody08 elsőre úgy gondolták, hogy jó az elkapás, npetii és én pedig az ellenkezőjét mondtuk, donnelly pedig csak élvezte az egészet. 1-2 lassítás után rowi és somebody08 is egyetértett velünk, ez bizony nem elkapás a szabályok szerint. A challenge után a bírók is ugyanerre az álláspontra jutottak, így megnyugodtunk, hogy nem vagyunk hülyék és értünk ám hozzá.

Facebookra is kiírtuk, hogy egyértelműen jó döntés született a Calvin Johnson szabály szerint. Gondoltam, hogy lesznek elégedetlenkedő hangok, de ekkora porfelhőre nem számítottam. Rengeteg kommentre válaszoltam, próbáltam bebizonyítani, hogy a bírók jól döntöttek és hogy miért. Hát ez közepesen sikerült, de a Colts@Broncos első félidejéből nem sokat láttam. Türelmes embernek tartom magam, de a Kandallóban maradók a megmondói, hogy néha már nagyon kiakadtam. Most viszont akkor a hosszú felvezető után öntsünk tiszta vizet a pohárba, nézzük, miért született jó döntés.

A jelenleg hatályban lévő szabályok szerint az elkapónak a mozdulatsor végéig birtokolnia kell a labdát ahhoz, hogy elkapásnak minősüljön. Ez nem teljesül Dez esetében. Legtöbben azt magyaráztátok, hogy azért van meg az elkapás, mert lépett kettőt, lent volt a könyöke, satöbbi. Ezek mind igazak, de ezek nem elegek az elkapáshoz, mert végig birtokolni kell a lasztit, ezen feltételek teljesülése után is.

Hiba 1: a labda hozzáér a földhöz

Ahogy Bryant földre ért, a labda is hozzáért a talajhoz. Ez még nem lenne feltétlen probléma, ha a labda nem mozdulna meg, továbbra is birtokolná. Azonban ahogy átfordul a hátára, a labda egy pillanatra kiesik a kezéből, a levegőben van. Ez a két pillanat (földhöz érés és labdaelvesztés) kellett ahhoz, hogy megváltoztassák a pályán hozott döntést és a labda ne a Cowboysé legyen az egy yardoson, hanem a Packersé a saját térfelének közepén.

Hiba 2: Dez nem birtokolja a labdát a mozdulatsor vége előtt

Tehát, ha a labda nem érinti a földet, akkor nem lenne probléma, hogy nem birtokolta végig, mert az olyan, mintha ütögetné a labdát a kezében (“forró a krumpli”), miközben fut, tehát nem elsőre lenne meg az elkapás. Ebben az esetben TD lett volna egyébként. Ha pedig nem esett volna ki Dez kezéből a labda és végig birtokolja, akkor nem számított volna, hogy földet ért. Értem, hogy nem egyszerű, de így van.

A következő legtöbbet feszegetett kérdés a következő: mikor van vége a mozdulatsornak? Erre egzakt definíciót nem tudok adni, nem is létezik, valamennyire szubjektív. Nekem egyértelmű, hogy ez még a mozdulatsor része, nincs vége az elkapásnak, az esésnek. Ha megállna a földön és nem csúszna tovább, akkor vége lehetne a mozdulatsornak, de itt még javában tart a dolog. Vitatkoztatok még azon, hogy az már új mozdulat, mert nyújtja be a labdát a TD-re, de ez ettől még ugyanannak az elkapásnak a része. Ha Dez nem akarja benyújtani, hanem megelégszik azzal, hogy az 1 yardos vonalról jönnek, akkor nincs ez az egész mizéria, de szerintem ez minden játékosnál ösztönösen jönne, így nem tudom hibáztatni.

Olyan kérdésekkel pedig már igazán nem tudtam mit kezdeni, hogy: úgy tudtam, hogy a föld nem okozhat fumble-t, akkor most mi van? Ez nem fumble, a labda elkapása a kérdés, teljesen más esetek.

Azzal lehet vitatkozni, hogy jó-e a szabály. Szerintem nem feltétlen. Dez szerint biztosan nem, de többen is vitatják a jogosságát. Ez a szabály még 2010-ben született egy Detroit-Chicago meccs után, ahol Megatron került hasonló helyzetbe, videó ITT. Szerintem Megatron még a mozdulatsorban tovább is birtokolta a labdát, de ez most teljesen mellékes.

Nézzünk a reakciókat. Twitteren a játékosok nem értettek egyet a döntéssel, szerintük ez elkapás és Bryantet “kirabolták”. Ez valamilyen szinten természetes, gyönyörű elkapás volt és szíve szerint sokan megadnák neki. Azonban akik jobban ismerik a szabályokat és ténylegesen értenek hozzá, tehát például a bírók alelnöke, a bírók ex-elnöke, vagy épp Tony Dungy igazat adtak a pályán hozott döntésnek. A legviccesebb talán a Lions hivatalos oldala volt:

Összefoglalók este érkeznek.

Legfrissebb cikkeink

Facebook

Legutóbbi hozzászólások