Connect with us

Playbook

Cover ABC – Hogyan olvasd a védelmeket!

Katonadani legutóbbi playbookos cikkünkben nagyszerűen mutatta be a front7 tagjait és feladataikat különböző formációkban. Most jöjjenek a többiek, a secondary tagjai. Mivel a téma nagyon széles skálán mozog, ezért minden formációra ebben az első írásban nem térnék ki, csak az alapvető fogalmakat tisztáznám és a legelterjedtebb felállásokat (tudom valaki majd hoz ez statisztikát, hogy a Cover 0-át többet használják) és majd egy későbbi folytatásban jöhetnek a további finomságok.

 

Az alapfelállás

 

Minden csapat alapformációja a pályán mikor két cornerbacket alkalmaz a pálya két szélén és két safetyt a pálya hátsó részén. A két cornerback feladata alapjaiban nem nagyon tér el egymástól, de általában nem hasonló képességű emberekről van szó. Amennyiben van egy sztár cornerbacked és egy szerényebb képességű játékosod, úgy változtatnod kell néha a feladataikon (pl. többször kell választanod, hogy az ellenfél legjobb elkapóját a te jobbik cornered fogja, mint hogy végig maradjon az eredeti oldalán). Mellettük persze ismerünk még nickel cornereket is, akik feladata általában a slot elkapók fogása. Ők kisebb termetű játékosok, de annál fürgébbek, a sok keresztbemozgás és irányváltás miatt (idén az egyik legtöbbet használt nickel corner : Bradley Roby). A két safety viszont alapvetően különbözik egymástól.

 

Free Safety (FS): Általában ő marad a végső védővonal a célterület és az ellenfél között. Ő áll fel legtávolabb a játéktól, ő pásztázza a mozgásokat. Ritkábban lép fel futás ellen, sokszor találja feladataként valamelyik cornernek való besegítést. Kisebb termetű, fürgébb játékos, mint párja.

NFL prototípus: Earl Thomas, Devin McCourty

 

Strong Safety (SS): Nagyobb termetű, igazi hard hitter játékos. Gyakrabban lép fel futás ellen, védjegye a kemény tackle. Nem olyan jó coverage-ben, mint párja, de kevésbé lehet elnyomni egy-egy stiff armmal is.

NFL prototípus: Kam Chanchellor, TJ Ward

 

Most hogy megismerkedtünk a secondary tagjaival, nézzük milyen alapvető sémákat játszhatnak. Az egyszerűség kedvéért végig egy 4-3-ban felálló védelemről beszélek, 2 cornerrel a szélen és 2 safetyvel hátul.

 

coverage alap

 

Rengeteg formációra van példa, én most a legalapvetőbbeket veszem sorra. Először is ismerkedjünk meg azzal a két fogalommal, amelyek közé besorolhatók lesznek a később látott sémák. Az egyik a Middle-of-Field-Closed (MOFC), ahol a pálya közepe fedezve van (innen a neve is), tehát a pálya közepén összpontosul a coverage. A másik pedig a Middle-of-Field-Open, ahol a pálya közepe nyitottabb.

 

MOFC:

 

Cover 1 (Man Free)

 

A legegyszerűbb felállás az összes közül és már a neve is mutatja, mire számíthatunk. A Free Safety hátralép a pálya hátsó részébe, körülbelül 15-20 yardra a line of scrimmage vonalától és a középső részt fedezi (cover). A többi védő (a fal kivételével) mind emberezik. A strong safety fellép és általában a tight end lesz az ő embere, a két corner fogja a két szélső elkapót, a linebackerek pedig elosztják egymás közt a többi támadót.

 

cover-1

 

A FS a snap pillanatában hátralép és szemeit az irányítón tartva keresi a passzsávokat és a lehetséges kimeneteleket. Az SS és a két corner – ahogy mondtam – felveszi az emberét és követi őket mindenhova. A linebackerek elosztják a maradék két támadót egymást közt, az üresen maradt linebacker pedig hátralép a pálya középső részére (a free safety előtti zónába) és minden arra tévedőt „letartóztat”.

 

Előnyei: A Cover 1 egy agresszív formáció, lényegében szabaddá teszi az összes védőt, hogy blitzelni mehessenek az irányítóra is (persze ehhez fel kell adniuk az emberfogásukat). Ugyanakkor nem is túl bonyolult, kisebb kommunikációs hiba lehetősége is, így ha mindenki megfelelően teszi a dolgát, akkor nem enged nagy játékot se.

 

Hátrányai: A látszólagos előnyei ellenére sok kockázata is van. Az egyetlen mély védőnek hatalmas területet kell egyedül felügyelnie és amennyiben a társak hibáznak és valaki átjut rajtuk, akkor egyedül kell farkasszemet néznie egy gyors futóval vagy elkapóval.

 

Cover 3

 

Gyanítom a Cover 1 után kitaláltátok, hogy a Cover 3 ugyanaz lesz, mint elődje, csak nem egy részre, hanem háromra osztja a pálya hátsó részét. A free safety ugyanúgy hátralép a pálya középén 15-20 yardra a LoS-tól mint a Cover 1 esetén, de ezúttal már kisebb részért felel (a középső harmadért). A strong safety pedig ugyanúgy feljebb lép a futás vagy passz ellen. A különbség a cornerbackek feladataiban van.

 

Cover 3

 

A két játékos ezúttal nem emberfogási feladatokat lát el, hanem elkapóiktól kicsivel hátrébb helyezkedve, a snap pillanatában hátralépnek a free safety mellé és a szélső harmadokat fedezik. A helyükön ugye így űr keletkezne, ezért a linebackerek feladatai is változnak. A Will és Sam linebacker (vagy a strong safety) kilép a cornerek helyére, a Mike és Strong Safety pedig a pálya közepét osztja fel egymás közt a free safety előtt.

 

Előnyei: a legnagyobb előnye, hogy a strong safety fel tud lépni a futások ellen, anélkül hogy attól kelljen félnie, hogy egyedül hagyott társa nagy bajba kerülni. Nagy játékot ritkán engednek, ahhoz kivételes hiba szükséges.

 

Hátrányai: Rövidebb játékokat viszonylag könnyebb kivitelezni ellene, mert a hátralépő cornerek helyét sokkal nehezebb pótolni, általában lassabb játékosokkal.

 

MOFO:

 

Cover 2

 

Az előbbiektől eltérően, itt nem csak az FS lép hátra, hanem az SS is, így a két safety egymás közt két részre osztja a pálya hátsó részét. A két cornerback foghat embert is, de a klasszikus Cover 2-ben a curl/flat útvonalakat fedezik, míg a linebackerek a pálya középső részét osztják fel két részre.

 

cover_2

 

Így egy linebacker (Mike) szabadon is marad, aki vagy fellép futás ellen vagy hátralép a két safety előtti részre (ez a Tampa 2). Ilyenkor a az irányítók előszeretettel támadják a Mike mögötti vagy a Mike előtti területet, attól függően, hogy az merre mozog. Sokszor használnak úgynevezett “Seam” Reader (elkapót), aki a pálya  középső területeiről indulva pásztázza a zónák közti megfelelő területeket. Róla és hogy miként is csinálják ezt, majd egy későbbi írásban.

 

Előnyei: A Cover 2 az egyik legkedveltebb védőséma, annak egyszerűsége és hatékonysága miatt. Lényegében mindenkinek megvan az embere és még a hosszú játékok ellen is marad védővonal.

 

Hátrányai: Hátránya akkor jön ki, ha a támadókoordinátorok nagyon jól mérik fel, hogy a védelemben kik a gyenge pontok. Ha az egyik safety lassabban reagál vagy csak nem elég fürge, akkor egy középső útvonalra elküldött Receiver magára vonhatja a figyelmét, miközben a helyére egy másik elkapó könnyedén érkezik.

 

Cover 4

 

A két safety ezúttal is hátul marad, de most csak a pálya közepét osztják fel egymás között. A két corner pedig a Cover 3-hoz hasonlóan hátralép a pálya két szélére. Így a pálya hátsó részét négy felé osztják.

 

Cover4

 

A linebackerek feladata, hogy a pálya line of scrimmage mögötti részét próbálják meg felosztani egymás között. Mivel négy ember is zónázik, így alapvetően a többiek se nagyon emberezhetnek, mert több támadó is üresen fog maradni. Ez a formáció kevésbé alkalmazott, általában csak harmadik és hosszú játékoknál látható, mert a rövid yardokat sokkal könnyebb megszerezni.

 

Előnyei:  Hosszú játékot nem lehet hívni ellene, ugyanis a defensive backeknek nagyon kicsi területet kell fedezniük.

 

Hátrányai: A rövidpasszos játékok nagyon ülnek ellene, mivel a linebackeren nem nagyon tudják felvenni a sebességet a gyorsabb elkapókkal.

 

Hogyan olvasd a védelmeket?

 

A védelmek olvasása és ebből a felállás kitalálása mindig az irányító feladata. Mivel ez nem könnyű, ezért a legtöbb irányító nem egy tökkelütött, szerencsétlen, hanem jó képességekkel rendelkező vezér. Tisztázzuk először, hogy a védelmek manapság már direkt úgy állnak fel, hogy megtévesszék a támadókat, ezért sokszor előfordul, hogy az eredetileg olvasott játék szöges ellentéte valósul meg, de a következőkben leírtak az alapvető feladatok.

 

cover 3

 

1. A QB a snap előtt először mindig a két safetyt veszi szemügyre. Amennyiben mindketten távol állnak a line of srimmage-től (10-14 yardra akár), akkor valószínűsíthető, hogy egyikőjük se lép fel a futás ellen vagy a közelebbi zónákba, tehát vagy Cover 2 vagy Cover 4 lesz a játék.

 

 

cover 4

 

2. Ezután azt veszi szemügyre, hogy a safetyk a belső elkapó (inside receiver) külső vagy belső vállához állnak-e fel. Ha a belső elkapó belső vállához állnak fel, akkor nagy valószínűséggel Cover 4 lesz a játék, mert a külső terek a hátralépő cornereknek vannak fenntartva.

 

C4_regular_medium

 

Ellenben, ha a belső elkapó külső vállához állnak, akkor Cover 2-ről van szó.

 

C2_Regular_medium

 

3. A safetyk után mindig a cornerek felmérése következik. Ebből két dolgot állapíthat meg elsődlegesen. Amikor a két corner közel áll fel az elkapóihoz, akkor valószínűleg emberfogás a feladatuk, hiszen már a snap pillanatában ott lehetnek az elkapók arcaiban, viszont ha távolabb állnak fel, jó 5-7 yardra vagy távolabb akár, akkor nagy valószínűséggel zónázni fognak, Cover 3 vagy Cover 4 a játék.

 

cover4 2

 

4. A következő, amit megnéz, az az, hogy a cornerek melyik vállához állnak fel az elkapónak. Ha a belső vállához, akkor több mint valószínű, hogy kifele próbálják majd szorítani emberüket, ha pedig a külső vállához, akkor befele fogják terelni a WR-eket.

 

Gyakran látjuk, hogy egy játékos snap előtt mozog a támadósorból, de látszólag végül oda áll vissza ahol eredetileg volt. Nos, ez sokszor azért történik, hogy az irányítók megbizonykodhassanak arról, hogy jól vagy rosszul olvasták a védelmet. Ugyanis ha az egyik játékosukat elküldik motionbe és a vele szemben álló védő megy vele, akkor emberfogás van, ha nem és átadja az átmozgatott játékost egy társának, akkor valószínűleg zóna a játék a védelemben.

 

(képekért köszönet a barkingcarnival.com, shakinthesouthland.com és bleacherreport.com oldalnak)

 

Legfrissebb cikkeink

Facebook

Legutóbbi hozzászólások