Connect with us

Hír

Pont került az új pass interference-szabály végére

A Versenybizottság is jóváhagyta az új pass interference-szabály nyelvezetét, ami egyelőre csak a 2019-es szezonra szól, bár nem minden esetben lettünk sokkal okosabbak.

 

 

A PI-t – akár bedobták a zászlót rá, akár nem – csak a félidők végén, az utolsó két percben lehet automatikusan visszanézni. A liga külön kiemelte, hogy ez nem azt jelenti, hogy minden passzt visszanéznek, mert volt valami kontaktus, sokkal magasabb lesznek a követelmények: alapvetően, ha az erre kijelölt személyek (replay officials) nem látnak valami egyértelmű bizonyítékot, akkor nem lehet kérvényezni a visszajátszást. Magyarán lesz egy ember, aki ha valami olyasmit lát, mint például ami a Saints-Rams NFC-döntőn volt, akkor jelez, hogy vissza kellene nézni a dolgot.

 

A fentiekkel csak az a baj, hogy azért bőven vannak más esetek is, amik nem ennyire egyértelműek, így ennek megítélése a replay officialokon fog múlni. Ezért elvileg lesz egy egyértelmű és konzisztens standardja, hogy mi milyen esetekben kell intézkedni.

 

Ami a Hail Mary-t illeti, a játék gyakorlatilag külön szabályozás alá esett, a bírók a visszajátszásokat is pont olyan hozzáállással fogják nézni, mint ahogy a pályán hoznak ítéletet. Vagyis sokkal kevésbé lesznek szigorúak a PI-t illetően, valami nagyon durva vagy látványos szabálytalanság kell a zászlóhoz (mi végül is érthető, hisz a tömegben rengeteg olyan helyzet alakulna ki, amikor a szigorúan értelmezett szabályok szerint egyik vagy másik oldalra lehetne zászlót dobni PI-miatt).

 

Ami a kvázi normál játékidőt illeti, nincsenek automatikus visszanézések, ha a főedző szerint a bíró elnézett egy szabálytalanságot, akkor be kell dobnia egy piros zászlót. Magyarán a játék nem lesz jobban tördelve, mint eddig volt, hisz a HC-nak ugyanúgy 2+1 challenge-lehetőségük lesz, mint eddig.

 

Az előszezonban egyébként nagyon jó eséllyel rengeteg visszanézést fogunk látni az utolsó két percben, hogy mindenki kitapasztalja a rendszert. Az alapszakaszban így remélhetőleg már tényleg csak az egyértelmű dolgokat nézik vissza.

14 Comments
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
14 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Fetyke
Fetyke
2019-06-21 08:49

Nekem ez a PI visszanézés bevezetése továbbra is elkapkodottnak és elhamarkodottnak tűnik.
Rengeteg nyitott kérdéssel, amik azért komolyan tudják befolyásolni majd a játékot. Főleg az OPI-k alakulására leszek kíváncsi.

p. p.
p. p.
2019-06-21 11:06

Nekem az nem derül ki, hogy piros zászlót bármikor be lehet dobni PI-re?

acsdav2
acsdav2
2019-06-21 14:51

Ha jól értelmezem eddig a dolgokat, akkor már csak egy dolgot nem értek. :D 2 percen belül visszanézik azt ami kirívó kontakt. Ez érthető. Viszont egy TD-nél ha egy elkapó csinál OPI-t vagy egy INT-nél egy cornerback csinál DPI-t, akkor ezeket nem vizsgálják meg automatikusan, hanem az edzőnek kell challengelni. Na ezt nem értem miért van így és akinek van ötlete, hogy mi ennek az oka szívesen olvasnám. :)

katonadani
Reply to  acsdav2
2019-06-21 19:18

ez középtávon majd oda vezetne, hogy minden bisszanézésnél a holdingokat is meg kell nézni meg minden mást a játék során, ami nem oda illik, ami szerintem nem feltétlen jó irány élvezhetőség szempontból

acsdav2
acsdav2
Reply to  katonadani
2019-06-21 22:14

1. Miért vezetne oda? Kevés esetben lenne szerepe, de annál fontosabb szerepe lenne az.
2. Logikátlan a dolog. Minden más dolog (fumble, elkapás, vonalon belül vagy kívűl-e) challengelhető és a TD/TO esetében automatikusan megnézik, nem kell challengelni. A PI-nél miért kell?
3. Ha egy csapatnak nem maradt challenge lehetősége és 2 percen kívül szerez valaki egy olyan TD-t, mint a Hawks-Lions PO meccsen a srác aki egy kézzel behúzta a labdát és a másik kezével majd letépte a sisakot a védőről, akkor az TD. Hiába orbitális OPI. Nincs challenge, nem nézik meg, mert nem vagyunk 2 percen belül. Akkor mi értelme az új szabálynak? Elvileg az lett volna a szándéka, hogy igazságosabb legyen a játék és ne sújtsák a csapatokat a nehezen megítélhető Pass Interferencek.

katonadani
Reply to  acsdav2
2019-06-21 23:35

– A szabály arra van kitalálva, hogy az egyértelmű hibás döntéseket az edzők megchallenge-elhessék. Mint a Saints-Ramsen. A kérdéses dolgokat nem fogják szerintem folyton visszanézetni, mert nem lesz változás – legalább ezt remélem, ez továbbra is egy szubjektív dolog, és igazából a kontakt mértékétől függ, hogy dobják-e rá a zászlót. Nagyon remélem, hogy nem az lesz, hogy majd a Qb feldobja a labdát, nem sikerül a play, de az edző bedobja a piros zászlót, és szabály betűi szerint volt kontakt, szal PI, így megmásítják az ítéletet. Rengeteg playben van holding, rengeteg playben van DPI is a szabály betűi szerint, de a játék “filozófiája” vagy nem tudom hogyan mondjam szerint nem fognak minden kis szabálytalanságra zászlót dobni, mert annak sincs értelme.
– A kérdéses dolgokat nem fontos szituációban továbbra sem fogják challenge-elni, mert kellhet még fontosabb helyzetben. Elég ritka volt az automatikus visszanézések ideje előtt is, hogy elfogyott valaki piros zászlóból (volt rá példa, de nagyon ritka volt), pedig akkor elméletben ugyanez volt a helyzet, csak más szituációkkal.
– Nem lehet teljesen tökéletes rendszert kreálni erre sem. A szándék, ahogy írtad, megvan, és pontosan ez is fog történni a meccseken, sokkal helyesebb lesz minden bizonnyal a bírói ténykedés, kevesebb téves ítélet lesz. Kivételek meg most is lesznek, egy ennyire nüanszokon múló játékot nem lehet tökéletesen szabályozni.

Fetyke
Fetyke
Reply to  katonadani
2019-06-22 09:18

– Azért ezzel viszont nem értek egyet. A szabály az szabály! A visszanézés során az egyértelmű OPI-et nem engedhetik el ezek után arra hivatkozva, hogy ezekkel eddig sem törődtünk a támadójáték elősegítése érdekében. Most, ha az edző visszanézeti és látszik (egyébként nem egyszer látszott lassításkor), akkor bizony igen is vissza kell fújni a játékot a bíróknak. De sajnos ugyanez igaz lesz a DPI-re is. Ha egyszer a védő előbb üti meg az elkapót (ez is nagyon gyakori eset), és most már kikockázható mindez, akkor mire hivatkozva ne dobnák be a sárgát a bírók? A leheletnyi nem számít előbbnek? Ilyen nincs! Könnyen el tudom képzelni, hogy ezek után majd a PI szabályhoz is hozzá kell majd nyúlni, mert a jelenlegi keretek között érdekes lesz ez a visszanézés szerintem.
– Másrészt ezt a PI visszanézést az edzők használhatják akár taktikából is ezentúl. Képzeld el azt a helyzetet, amikor a bírók már a második egyértelmű ugyan nem DPI, de holding szabálytalanságot nem dobják be a hazai csapatnak (van ilyen elég sokszor). Majd ezek után az edző bedobja a piros zászlót, visszajátszást kér, és mindenki láthatja a szabálytalanságot, a vezető bírónak pedig be kell azt jelenteni, hogy nem PI történt (emlékszel ugye a Chiefs elleni meccsen BB-re :D). Ezek után még a légy zümmögését is bedobják majd…
– Én továbbra is kíváncsi leszek a PI visszanézés alkalmazására majd. De biztos vagyok benne, hogy rengeteg vitás eset lesz ebből még. Ráadásul én is tartok attól, amit már előző hsz-ben írtál, hogy ez végül a többi szabálytalanság (holding, IC) visszanézéséhez vezethet majd. Igazából azt nem értem, hogy ezt a visszanézést miért nem a többnyire egyértelműen megállapítható szabálytalanságokkal kezdik el bevezetni (pl.: face mask)?

katonadani
Reply to  Fetyke
2019-06-22 10:21

ez utóbbira nagyon egyszerű a válasz: ezen dőlt egy egy konferenciadöntő (oké, nem teljesen, de érted, ezen ment a felhajtás)

Fetyke
Fetyke
Reply to  katonadani
2019-06-22 10:42

Ezt értem. :)

Fetyke
Fetyke
Reply to  acsdav2
2019-06-22 09:07

Ebben igaza van Daninak és pontosan ezért is írtam, hogy az OPI-k megítélésére leszek nagyon kíváncsi. Ezzel kapcsolatban ugye azzal kell tisztában lenni, hogy teljesen más a DPI és az OPI megállapításának feltétele a szabályrendszerben. DPI esetében ugye feltétel, hogy az elkapó felé szálljon egy elkaphatónak minősíthető labda, és csak ekkor PI az elkapóval szembeni szabálytalanság, minden más esetben más szabálytalanságot kell fújni, megállapítani, ami ugye nem visszanézhető. Viszont az OPI megállapításánál nincs ilyen feltétel, azaz OPI a cornerrel szembeni bármilyen szabálytalanság (visszahúzás, szabálytalan zárás, lökés, egyéb fizikai kontakt 5 yardon túl), ha a labda már a levegőben van. Ráadásul még az sem feltétel, hogy az elkapón védekező cornerrel szemben történjen a szabálytalanság, hanem bármelyik más védővel szemben elkövetett is OPI, ha úgy ítélik meg a bírók, hogy neki esélye lett volna védekezni (középre menő rövid yardos TD-k esetében gyakorlatilag bármely védő ilyennek számít). Ha ezt szigorúan néznék, akkor a rövid yardos passzolt TD-k egyharmadát vissza kellene vonni meggyőződésem szerint.
Nyilván nem ez a cél, hanem a látványos támadójáték további erősítése.

apollo
apollo
2019-06-21 16:04

A szabály elérhető valahol? Kiváncsi lennék, hogy ez hogy fogalmazták meg :)

katonadani
Reply to  apollo
2019-06-21 16:04
Zoltán Debreczeni
Zoltán Debreczeni
2019-06-21 20:33

Egyszerű.
DPI Thomason nem oké.
Superbowl 52 hail Mary kontakt Gronkon belefér.
Dupla holding, hogy Eli kibújhasson a védő kezéből oké.

Megint a Peccnek csalnak.

:)

Skyfire
Skyfire
2019-06-22 13:34

Nem tudom mennyire jó ez a sportnak… Az utóbbi 10 évben erős túlszabályozás folyik, értem én hogy védeni kell az embert de ha valaki amerikai focizni megy az mit várt? Most a boxolok miért nem kérnek szabályozást vagy a ufcbe ott nem számít az ember fejsérülése? A tavalyi eset nagyon kirívó eset volt, és jobban szerettem a sportot amikor több kontakt volt, de hát megyünk a punci európai foci felé

14
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x