Connect with us

Playbook

Elkapók és útvonalak – X-től Z-ig

Legutóbbi stratégiával foglalkozó cikkünk során, katonadani nagyszerűen mutatta be a különböző irányítófelállásokat. Ennek folytatása következik most, ahol én a kisegítő személyzet munkáját veszem górcső alá. Következzenek hát az elkapók. Természetesen az összes útvonal, taktika felvázolására e sorok nem elegendőek, de egy kezdeti támpontot adnak a stratégiák iránt érdeklődőknek.

 

Alapfogalmak

 

Amikor az elkapókról beszélünk jó, ha előre tisztázunk pár alapfogalmat, ugyanis az NFL-be kerülő játékosok nem egyformák, így szerepük is más és a védelmek is máshogy készülnek fel belőlük. Alapvetően három különböző elkapó típust használ egy csapat. Vannak az X elkapók, az Z elkapók és a slot elkapók. Természetesen a tight endek (Y elkapó) és a running backek is futhatnak útvonalat, de ezekről majd később.

 

X elkapó

 

Rendszerint a legnagyobb sztár a csapat elkapógárdájában. Magas, erős fizikumú, gyors elkapó, akivel szemben a védelmek a legjobb cornereiket küldik, sokszor próbálják jammelni a line of scrimmage-en őket és nem ritka az sem, hogy safety segítséget küldenek az oldalára. Ő áll a pálya széléhez a legközelebb, általában a gyenge oldalon (tight enddel ellentétes oldal) és rögtön a line of scrimmage-en áll.

 

NFL prototípus: Dez Bryant, Demaryius Thomas, Calvin Johnson.

 

Z elkapó

 

Egy kicsit alacsonyabb, biztos kezű, sokat brusztoló játékos, aki az X elkapó túloldalán áll fel, általában az erős oldalon. Feladata azért is nehéz, mert ha az X elkapó megjátszása sikertelen, akkor neki kell lehetőséget biztosítania az irányítónak a továbbhaladásra. Blokkolási képességük sem elhanyagolható. Legtöbb felállásban a line of scrimmage mögül indul pár yarddal, hogy a tight end „eligible” receiver lehessen, azaz futhasson route-ot és megjátszható legyen, valamint sokszor küldik úgynevezett motionbe, azaz mozgatják snap előtt.

 

NFL prototípus: Golden Tate, Emmanuel Sanders

 

Slot elkapó

 

A legalacsonyabb elkapó a pályán. Ő áll a legközelebb a támadófalhoz, rendszerint a X elkapó oldalán. Sok az opciós útvonaluk, azaz a védelem mozgásából kell megválasztaniuk a route-juk végét. Általában nickel cornerek fogják őket, de akár linebackereknek is juthat ez a nemes feladat. Nem szokatlan manapság, hogy magasabb elkapókat küldenek slot szerepbe csapatok, akik így könyedén verik meg nem az ő fogásukra szakosodott védőjüket. Erre a legjellegzetesebb példa idén Larry Fitzgerald, aki nagy százalékban slotból indult, pedig X elkapónak is elmenne termete és képesség alapján. A tipikus slot receiverek szép lassan kezdenek kikopni a ligából, mint például Welker volt a Patriotsban.

 

NFL prototípus: Danny Amendola

 

Útvonalak

 

Az elkapók feladata természetesen az elkapási képességükön felül is sokrétű, de a legfontosabb teendőjük továbbra is ez. Nem egyzer hallani egy prospect kapcsán kritikának, hogy nem megfelelően futja meg a route-okat. Elsőre ez piti hiányosságnak tűnik, hiszen „neki csak futnia kell, azt kapja el” mondaná a fotelszurkoló, de ez nem ilyen egyszerű. Rengeteg útvonal létezik a terminológiában (olyannyira rengeteg, hogy nem létezik szerintem hely ahol az összes össze van rendesen szedve. Én most csak a legfontosabbakat kívánom elétek tárni), ezt legjobban talán a „Ne csak a labdát nézd” című Pat Kirwan könyv szemlélteti, ezért ennek az ábráját szúrom most ide, de alatta pár kiegészítő útvonal is szerepelni fog. (Az útvonalak mellett a standard megtett távolságok láthatóak).

 

 

Természetesen minden útvonalnak megvan a maga előnye és hátránya is. A Corner route-nál például elég egy jó mozdulat, hogy hintába ültesd a cornered és máris üresen vagy, mivel nehezen érhet oda más.

 

 

Ugyanakkor ha nincs elég helyed, akkor kivitelezhetetlen.

 

A Slant az egyik legkedveltebb útvonal, mivel a pálya bármely pontján kivitelezhető. A saját 5 yardosodtól kezdve a goal line szituációknál egyaránt veszélyes, de sok yardot nem remélhetünk tőle.

 

 

A Curl out, a cornerhez hasonlóan a gyors visszafordulásra épít, azonban zóna ellen nehezebb kivitelezni.

 

 

A Go pedig egyszerűen csak a gyorsaságra, de nem használható a pálya bármely pontján és éles szemű safetyk esetén végzetes is lehet.

 

 

És pár szokatlanabb útvonal

 

 

Természetesen ez nem az összes útvonal, de a legtöbbet használtak és a leginkább kedvelteket lefedik. A futóknak persze speciális útvonalakat kell futni. Ezt a következő ábra szemlélteti.

 

 

 

Az útvonalak jelentősége akkor jön ki igazán, ha jól használják ki az elkapók erősségeit és azt, hogy gyakran két útvonal úgy keresztezi egymást, hogy szinte lehetetlen legyen egyszerre mindkettőre odaérni vagy felismerni, hogy mi következik. Az egyik leginkább kedvelt kapcsolat például, hogy az egyik elkapó Go útvonalra megy, míg a mellette lévő a helyére bevágva egy Out-ot fut és már meg is van az üres, fedezetlen terület.

 

Védők olvasása

 

Az útvonalak másik fontos tulajdonsága a változtathatóság. Ehhez persze sok tapasztalat és jó snap előtti és snap pillanatában lévő olvasási képesség is szükségeltetik. A játék előtt már sokszor látszik, hogy egy védelem milyen felállást választ, valamint az első pár lépés is meghatározó lehet. (Erről majd egy későbbi cikkben). Amennyiben egy elkapó cornerbackje a labda feladásának pillanatában elkezd rohamosan hátrafelé mozogni Cover 3-ba, akkor az elkapó nagy valószínűséggel nem fog Go útvonalat futni, hanem megváltoztatja egy Out-ra. Ugyanígy, ha a futó azt észleli, hogy nincs felvehető blitzelő ellenfél, akkor ki fog mozogni egy Swing útvonalra, hogy megjátszható legyen.

 

A következő ábrán egy Cover 2 (defensive backek két részre osztják a pálya hátsó részét) ellen lévő útvonalformációt láthatunk. A X elkapó egy nagyon rövid In vagy Stop útvonalat fut, a Z egy Cornert, az Y (tight end) Quick outra megy, a slot elkapó pedig szintén egy Cornert fut. A zónázó védelem ellen az összes elkapó olyan részre próbál érkezni, ami két zóna közti lefedetlen területet takar, hogy megjátszhatók legyenek.

 

 

A következő videón, pedig egy elég összetett útvonalat láthatunk. Előbb az elkapó elindul Go route-ra, aztán egy rövid bevágással (stutter move) megtorpantja a cornerbacket, hogy aztán ismét Go útvonalra menjen, de ezúttal már nála az előny, majd hogy teljesen bohóc legyen a védőből, 15 yard után comebackkel visszalép 3 yardot és elkapja a passzt.

 

vidi

 

Az elkapók világa tehát nagyon sokrétű és nehezebb feladat, mint azt sokan gondolnák. Nem véletlen, hogy az elmúlt években több elsősszámú (X elkapó) is 10 milliós évi átlagfizetést akasztott le a saját csapatáról. Az útvonalakon kívül természetesen nagyon fontos a receiverek blokkolási képessége is. Fitzgerald például a Vikings ellen egy olyan blokkot mutatott be, amely következtében társa egy plusz 20 yardot és TD-t köszönhetett neki. Ezen felül pedig ott a sok vita az elkapás-elnemkapás ügyben is. Egy kis tiszteletet tehát a jó elkapók megérdemelnek, főleg a kiemelkedőek. Így álljon itt egy lista a PFF idei top10 WR-éről, lehet egyetérteni:

 

 

Szerintetek fedi a valóságot? Az én személyes kedvencem az örök ifjú Fitzgerald, aki ismét bebizonyította, hogy képes a megújulásra és teljes alázattal van a csapat teljesítménye iránt, a másik pedig Beckham, aki pedig új színt vitt az elkapások világába.

 

34 Comments
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
34 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Bence
Bence
2015-12-16 14:04

OBJ-nek duplapacsi jár, neki Iláj dobogat, ami már önmaagában komoly hátrány :D

atis123Juve
atis123Juve
Reply to  Bence
2015-12-16 17:24

Miért is lenne hátrány Eli? Megdob mindent amit kell, egyszerűen a védelmek olvasása, és néha higgadtság, de pontosság egyáltalán nem probléma nála szerintem.

pix
pix
2015-12-16 14:05

Grat! Végre van valami értelmes dolog is a sok … között! Sry ez van:(

combat
combat
2015-12-16 14:12

Jó kis írás, de Randall Cobbot és Emmanuel Sanderst egyébként nem slot reciwerként szokták emlegetni (mint ha ők általában inkább slotról indulnának)? Bár nekem legegyértelműbb errre a posztra Edelman.

Az X elkapók közül DeAndre Hopkins jelenleg az abszolút favorit nálam, egyrészt tud olyan zseniális megmozdulásokat mint Backham, másrészt ha megnézzük ki(k) dobálnak neki és kik segítik ki az a helyztet, hogy emberfeletti amit művel!

Leonidasz007
Leonidasz007
Reply to  combat
2015-12-16 14:22

Tipikus példát akartam írni, és Cobb és Sanders sem az sztem alapvetően, attól függetlenül hogy sokat játszanak ott. Kisebb darab ,még alacsonyabb játékosok a prototipusok slotba. edelman egyébként nekem is eszembe juott, ő mindneképp.

combat
combat
Reply to  Leonidasz007
2015-12-16 14:32

Igen igazad van, őket inkább vegyesen használják nem klasszikus slot-ok. Bár szerintem egy egészséges Jordy Nelson esetén Cobb egyértelmű slottá avanzsálna.

MZoli
Reply to  Leonidasz007
2015-12-16 16:00

Cobb echte slot elkapó, a sorozatos idei WR sérülések miatt játszik kicsit többet a megszokottnál Z elkapóként. Egyébként pont illik rá minden amit leírtál mert Edelmannal egy magas de könnyebb nála.

Leonidasz007
Leonidasz007
Reply to  MZoli
2015-12-16 16:17

Igen, ha van Jordy akkro tökéletes példa ő is, csak direkt idei példákat akartam. Csak aztán rájöttem hogy a rengeteg sérülés miatt már senki sem ott van ahol kéne

MZoli
Reply to  Leonidasz007
2015-12-16 16:38

Ne is mond, botrány :D

atis123Juve
atis123Juve
Reply to  combat
2015-12-16 17:27

X elkapók közül Julio Jones se maradjon már ki ha már második a PFF listán, no meg 191 cm :).

petipajti
petipajti
2015-12-16 14:28

a beckham-landry bejegyzésben található videó kapcsán jutott eszembe, de inkább idevág a kérdés: mennyire számít az elkapóknál, hogy milyen kezesek? mennyire ügyes a gyengébbik kezük, totál fakéz, tök mindegy elkapásnál, vagy emberfüggő inkább? illetve máshogy kell-e dobni egy bal kezese felé, mint egy jobb kezes felé és a felállásoknál lehet-e szerepe az erősebbik kéznek (pl. 2 különböző kezű elkapónál bal kezes elkapó megy bal oldalra, jobb kezes a jobb oldalra vagy hasonló)?

combat
combat
Reply to  petipajti
2015-12-16 14:36

Elméletileg két kézzel kell elkapniuk a labdát, így különösebben nem szabadna túlzott hangsúlyt fektetni erre, ha jól gondolom.
Viszont azt olvastam, hogy Beckham direkt gyúr az egykezesekre, és ő mind két kezével gyakorol. Legalább is a holt szezonban rákezdet arra, hogy az ügyetlenebbik kezével csináljon mindent, mert nagyon zavarta, hogy az sutább mint a másik.
Azt azlrt meg lehet figyelni, hogy vannak olyan játékosok akik rendre egy oldalon szoktak játszani, gondolom náluk ez is szerepet játszik.

Kopi3.14
Kopi3.14
2015-12-16 16:09

Corner=Seam?

Valamint egy érdekes cikk, amelyik tartalmaz hasznos dolgokat eme témához is:
http://mmqb.si.com/mmqb/2015/12/16/nfl-ben-roethlisberger-pittsburgh-steelers?xid=si_social

Leonidasz007
Leonidasz007
Reply to  Kopi3.14
2015-12-16 16:25

Seam elsosorban a futóknak ez a route-ja, de inside receivereknél is használják a kifejezést. a corenr az a pálya kifele vág.

katonadani
Reply to  Leonidasz007
2015-12-16 17:00

legtöbbször tight endeknél hallani a seam-et azért

Leonidasz007
Leonidasz007
Reply to  katonadani
2015-12-16 17:01

Igen, mivel futók ritkábban mennek routre mint TE-k, főleg Seamre. és a tight end az majdnem minden felállásban inside receiver

guthmate
2015-12-16 16:41

Mérete alapján Cooks lehet slot elkapó és egészen jó szezont is fut.

atis123Juve
atis123Juve
2015-12-16 17:12

Nem rossz, de szerintem a védelmekkel szorosabban össze párosítva kellene ez a leírás. Hisz az adott routok, hosszúsága a védelmek zónáihoz vannak igazítva (no meg nyilvána drop back-hez), hogy az útvonalak törései, vagy a curlok, és a slantek is a zóna határokon legyenek. Egyszer már olvastam egy egész jó írást, azon felbuzdulva letöltöttem egy neten szabadon fellelhető West Coast Offense nevű pdf-et ami egy szépen megszerkeztett NFL playbook offense és defense játékokkal, jelölléssel, routokkal. Szerintem nagyon hasznos lenne, egy ilyet kitárgyalni. Ez a pdf a neten mindenki által fellelhető.

Leonidasz007
Leonidasz007
Reply to  atis123Juve
2015-12-16 17:17

Nyilvan, de ez csak egy altalanos leiras, higy milyen route-ok vannak, es kinek mi a feladata. Hogy egy adozt route milyen hosszu es miert az van hivva az sokkal osszetettebb, nyilvan egy reszletesebben is bele lehet menni. Sajnos nem vagyunk nfl edzok

ClayMatthews52
Reply to  atis123Juve
2015-12-16 19:34

régebben volt már playbookos poszt, ha jól emléxem.

ClayMatthews52
2015-12-16 19:38

Szuperek ezek a “szakmázós” posztok, jöhet minden mennyiségben! :P

Chester
Chester
2015-12-16 19:58

Zseniális! Köszönjük Patrik!

Robinson érdekes egyébként, mert csak majdnem (pár tized híján) minden második felé dobott labdát kapja el, viszont 16.4 yardot átlagol elkapásonként (13. legtöbb a ligában), és a 20+ yardos elkapásokban ő vezeti a ligát.

Annak is örülök, hogy Jeffery említésre került, ugyanis sajnos sérülés miatt nem sokat játszott idén, mégis közel 100 yardot átlagol meccsenként, amivel a 4. legjobb a ligában.

Zotya
Zotya
2017-02-16 16:56

Először is: tök jók jók ezek a Playbook-os cikkek! Csak mostanában kezdtem az olvasásukhoz, de már érzem, ahogy egyre jobban megvilágosodom :)
Nekem egy olyan kérdésem lenne, hogy hogyan működik az elkapónak minősítés? Gondolok itt pl. az olyan trükkös játékokra, ahol mondjuk egy falembernek dobja a labdát az irányító. Hogy van ez szabályozva? Meccs előtt le kell adni egy névsort? Vagy play előtt jelezni, hogy az adott játékban az egyik falember is elkaphasson labdát?

Leonidasz007
Leonidasz007
Reply to  Zotya
2017-02-16 17:46

Pontosan úgy ahogy masodiknak irod. Play elott kell jelezni a biroknal h ki a jogosult (eligible) ellapó.

Zotya
Zotya
Reply to  Leonidasz007
2017-02-17 12:45

Olvasgattam kicsit a témában: a LoS-re ugyebár min. 7 játékosnak kell felállnia, és közülük csak a 2 szélen álló jogosult elkapásra. Így viszont a falból is legfeljebb csak valamelyik tackle lehet eligible, de ezek szerint ő is csak akkor, ha a 2 LoS-re felálló receiver a túloldalon helyezkedik el (így viszont közülük is bukja a jogosultságot a falhoz közelebb álló?)
De ebben az esetben meg teljesen szabályos lesz az elkapás, és így nem igazán értem, mit kéne bejelenteni?
Szóval félreértettem esetleg valamit, vagy hogy van ez? (bocs, ha nagyon hülyeséget kérdezek)

Leonidasz007
Leonidasz007
Reply to  Zotya
2017-02-17 13:35

Minden úgy van ahogy leírod. Hogy miért kell bejelenteni? Na az egy jó kérdés. Azt hiszem a bírók munkéájéát segíti, hogy minden szabályosan zajlik-e. Mert az oké hogy a felállásból látszik de annyi mindnet lereagálni egyszerre nem könnyű.

Zotya
Zotya
Reply to  Leonidasz007
2017-02-17 13:50

Aha! Akkor viszont még egy utolsó kérdés, aztán ígérem, tényleg leállok :)
Szóval, hogy néz ki ez a gyakorlatban? Mert a közvetítések során ilyet nem nagyon láttam (de lehet, hogy csak nem figyeltem eléggé). Szóval, mondjuk az OC minden play előtt átad egy post-it cetlit 5-6 névvel? :)

Leonidasz007
Leonidasz007
Reply to  Zotya
2017-02-17 14:11

Nyugodtan kérdezhetsz ha maradt benned kérdés. A playek előtt az OC vagy HC (vagy valaki a támadóoldlaról, ezt nem tudom pontosan kinek a feladata) mindig bejelenti ha a szokásostól eltérő játékos (érts nem WR, RB vagy TE) is eligible. Szóval minden playnél nem kell cska ha tényleg ilyen szituáció áll fenn.

Zotya
Zotya
Reply to  Leonidasz007
2017-02-17 14:57

Köszönöm! Így már tiszta a dolog.
Bár fenntartom, hogy ha ilyen jól le van szabályozva ez az eligible kérdéskör, akkor feleslegesnek tűnik ez a bejelentési kötelezettség :)

Leonidasz007
Leonidasz007
Reply to  Zotya
2017-02-17 15:18

Szerintem érthető azért. A bíroknak igy is rengeteg dologra kell figyelni, ki blokkolhat meddig blokkolhat, egyéb szabyéltalanságok. Ha nem tudják hogy ki eligible előre akkor nem tudják ezeket se megítélni és sokkal több lenne a szabálytalan játék.

34
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x