Connect with us

Minden ami NFL

Jerry Jones a busz alá dobta a ligát és Trumpot

Jerry Jones ledobta az atomot: Trumpnak közvetlen befolyása volt az NFL-re, és tevékenyen hozzájárult a feszültségek fenntartásához. Kaepernick összejátszási ügye új lendületet kapott, és már önmagán is túlmutat.

 

 

Mi történt?

Jerry Jones, a Cowboys tulaja eskü alatt vallotta, hogy Trump közvetlenül befolyásolta a ligát a térdeléses ügyben. Egy telefonhívás során Trump elmondta Jonesnak, hogy neki nagyon jól jön az egész botrány, és nem fogja elengedni, a tweetjein és megszólalásain keresztül ütni fogja tovább a ligát, hogy a saját támogatóit pörgesse – továbbá lehetőleg a liga se engedje el az ügyet. Ez az állítás ugyanazon nap került ki, mint a Dolphins-tulaj Stephen Ross vallomása: támogatta a játékosok tiltakozását, amíg Trump nem szállt beléjük páros lábbal.

Miért para ez Trumpnak?

Az Egyesült Államok jogrendszerében a vallomások két részre oszlanak. Az egyik az itthon is ismert, amit többé-kevésbé lehet változtatni, Magyarországon viszont perben eskünek helye nincs. Az Államokban létezik a másik verzió is, az eskü alatti, ahol viszont ha hazudik a vallomást tevő, az olyan súlyos vétségnek minősül, hogy akár elnököt is buktathatnak érte. (Clinton majdnem belebukott ebbe, és Trump esetében is ezért különösen fontos a Mueller-nyomozás.)

Jerry Jones ennek fényében nem hazudott. Ha Trump tényleg így kezelte a helyzetet, azzal viszont jó esély van rá, hogy megszegett egy szövetségi törvényt. A US Code (szövetségi jogszabályok) 18. könyvének 227. bekezdése azt mondja ki, hogy a törvényhozási vagy végrehajtói ág bármely alkalmazottjának tilos egy magánszervezet foglalkoztatási döntéseit befolyásolni pártpolitikai alapon, és tilos a befolyással fenyegetni is. Kaep ügyvédje, Mark Geragos, sokat sejtetően ezt a törvényhelyet tweetelte ki Jones vallomására reagálva, ez pedig – függetlenül attól, milyen befolyással lesz – új frontot nyit Trump ellen.

Miért para ez a ligának?

Az NFL eddig is sokat küzdött azzal, hogy a lehető legkisebb erőfeszítést kelljen megtennie sok ügyben. A mai napig elenyésző az, amit az agysérülések ellen tesznek, a kapcsolati erőszakért kisebb büntetéseket osztanak, mint azoknak, akik szurizzák magukat, és sikerült a térdelésre egy olyan választ adniuk, mintha bele akartak volna rúgni egy méhkasba. Goodell garantálhatja, hogy a probléma nem hogy elmenni nem fog, de felerősödik, és minden egyes botlást, amit elkövet, fel fog nagyítani.

A liga számára az a gond, hogy több hónapnyi mantrázás után, hogy márpedig ők önállóan döntöttek, és egy felelős, független döntést hoztak, kiderült, hogy legalább két tulajdonos van már, akik szerint ez nem így volt.

Mit jelent ez Kaepernick pere számára?

Kaepernick azzal a feltételezéssel él a pere során, hogy a tulajdonosok összejátszottak ellene, és amiatt nem kapott munkát a ligában, mert “megbeszélték”, hogy nem fognak neki munkát adni a térdelése miatt. (Erről a perről itt írtunk korábban.) A Trump-vonal itt olyan szinten tud beleszólni, hogy ha több tulajdonos is azt mondja, hogy Trump miatt nem alkalmazzák Kaepet (és mondjuk Reidet, vagy Bostont), akkor már lehet abban gondolkodni, hogy megtörtént az összejátszás. Ebben az esetben viszont még mindig a tulajdonosok és a liga a felelősök, Trumpnak a már említett szövetségi törvény miatt kellene felelnie.

38 Comments
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
38 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Wide open
Wide open
2018-06-01 14:49

Lehet sejteni, hogy kb mikorra várható döntés az ügyben?

KGYM
KGYM
Reply to  Wide open
2018-06-01 16:25

Sorra hallgatják ki az executive szereplőket, de még legalább hónapok, mire ennek a végére érnek.

Wide open
Wide open
Reply to  KGYM
2018-06-01 16:41

Akkor az még bőven odébb van…. Várjuk akkor a fejleményeket :)

acsdav2
acsdav2
2018-06-01 15:06

Mi számítana nem elenyészőnek amit az agysérülések elkerülése érdekében tesznek?

KGYM
KGYM
Reply to  acsdav2
2018-06-01 16:31

Szerintem az, hogy országos szintű botrány, kongresszusi meghallgatás, és egy 100+ felperessel rendelkező per kell ahhoz, hogy egyáltalán elismerjék, hogy gond van, és ne akarják megfélemlíteni a kutatókat, és szponzorálni ellentanulmányokat, az nem jó irány.

A jó irány nálam az lenne, ha nem csak papíron léteznének az eljárások, döntenék vödörszámra a pénzt a kutatásba, a fejlesztésekbe, és már tegnapelőtt elkezdtek volna foglalkozni azzal, hogy rohamosan el fog fogyni az utánpótlás pont emiatt.

Én megértem, ha valaki szereti azt nézni a tévében egy sör mellett, hogy nagydarab arcok rongyosra verik egymást, de én meg nagyon szeretném ezt a sportot a gyerekemnek, unokámnak is megmutatni. A mostani iránnyal azonban ennek egyre kevesebb az esélye.

Kajzerszoze
Kajzerszoze
Reply to  KGYM
2018-06-01 18:24

Láttam néhány meccset. Nem vert senki rongyosra senkit. De láttam a Reál Margit védőjét, Ramost.

Sarossy Dávid
Sarossy Dávid
Reply to  Kajzerszoze
2018-06-01 18:58

Akkor nézzél Bengals meccset vagy 1-2 Suh megmozdulást

Debreceni József
Debreceni József
Reply to  KGYM
2018-06-01 20:49

Teljesen egyetértek azzal amit leírtál. Csodálatos sport, jó lenne ha meg sokáig tudnánk élvezni. A líga gyakorlatilag a 90-es évek végétől tud a dologról, mindent megtettek hogy eltussolják. Ha azt a pénzt amit az ellenkampányokba öltek a megelőzésbe illetve kutatásokba öltek volna, sokkal előrébb tartanánk. És igen, az utánpótlással kellene kezdeni mert az meg rohamosan csökken.

acsdav2
acsdav2
Reply to  Debreceni József
2018-06-01 22:49

Az előző hozzászólásomból idézek: USA-ban gimis focisták száma 1,1 millió volt 2008-ban,ez a csúcs. 1,06 volt tavaly. A legrosszabb nyilvánvalóan akkor volt a foci megítélése amikor a pert bukták. Azóta a megítélés csak javult, és javulni fog, a biztonságosabb sisakokkal és agyrázkodást megállapító módszerek fejlődésével.

Debreceni József
Debreceni József
Reply to  acsdav2
2018-06-02 07:28

Abban egyetértünk hogy még mindig a legnépszerűbb sport, de több tanulmány is kijött arról hogy főleg a fiatalok (14 év alattiak) között nagyban növeli a CTE kialakulását a tackle football. A trend hogy a szülők a gyerekeiket focira iratják be már kiskorukban kezd megfordulni és a kosárlabda kezd egyre népszerűbb lenni. Íme két idei cikk, egyik egy orvosi:
https://www.bumc.bu.edu/busm/2017/09/20/study-suggests-link-between-youth-football-and-later-life-emotional-behavioral-and-cognitive-impairments-2/

A másik egy a the guardianból ami azt feszegeti hogy több állam is olyan törvényen gondolkozik ami tiltja a 12-14 év alatti gyerekek tackle football-on való részvételének lehetőségét, és ebbe a szülőnek se lenne beleszólása:
https://www.theguardian.com/sport/2018/mar/06/tackle-football-children-health-concerns

Jó lenne ha a líga időben elkezdene ezekre valami megoldást keresni és találni. A legjobb az lenne ha már tegnapra meglenne…
Szóval szerintem a líga ezt kicsit elaludta es akkor még finoman fejeztem ki magam.

acsdav2
acsdav2
Reply to  Debreceni József
2018-06-02 09:43

Milyen megoldásra gondolsz? Nem nagyon lehet mit csinálni. A sportból adódik, hogy ha elront valaki egy szerelést akkor agyrázkodást kaphatsz. Ami persze minden sportban meg van a gurolós fociban talán több is mint foglalkoznának vele. De a fociban nyilván magasabb a kockázata.

Debreceni József
Debreceni József
Reply to  acsdav2
2018-06-02 11:26

Ha tudnám a megoldást, pár millió dollárért elmondanám a ligának? De az a nyakmerevítő amit Kuechly viselt tavaly, az ilyesmit a ligának sokkal hamarabb kötelezővé kellett volna tennie. Gyorsulásmerők a sisakokba, az sem az ördögtől való lenne. Bizonyos G felett a játékos automatikusan mehetne a padra, az öltözőbe vagy az orvosi szobába. Ezek a technológiák 20-30 éve rendelkezésre állnak, mégsem tett eddig a líga semmit megelőzésként. Már csak az hiányzik hogy kiderüljön Jerry Jonesnak igaza van és a tulajdonosok összejátszottak, akár elnöki nyomásra, akár nem. Ezek mind ártanak ennek a sportnak, elfordítják a szurkolókat tőle illetve az utánpótlást is.

acsdav2
acsdav2
Reply to  Debreceni József
2018-06-02 15:36

Igen. Hát nap estig lehetne sorolni, hogy hol tarthatnának, ha már korábban foglalkoznak vele. De ezen már kár rágódni, a lényeg, hogy most mit tehetnek. Én úgy látom az irány jó.

acsdav2
acsdav2
Reply to  KGYM
2018-06-01 22:42

Egy 10 évvel ezelőtti irányt írtál le. Azóta folyamatosan foglalkoznak a dologgal. Jobb sisasok, agyrázkodást hamarabb megállapító módszerek. Kelce, Gronk, Cooks szintű játékosok padra ültetése a szezon legfontosabb meccsein, ha gyanus ütést kapnak. Az USA-ban focizók gimisek száma 2008-ban érte el a csúcsot 1,11 millióval. Tavaly 1,06 volt. Mindössze ennyit csökkent abban az időszakban amikor a legrosszabb volt a megítélése a focinak.

Kopi3.14
Kopi3.14
Reply to  acsdav2
2018-06-03 01:31

Mikor fordult ki lendületből Wilson a sátorból? Tíz éve? Mikor feszegették hogy Big Ben agyrázkódását eltitkolta a csapata Tíz éve?

acsdav2
acsdav2
Reply to  Kopi3.14
2018-06-04 22:55

Vannak hibák, ez vitathatatlan. Én Newton Saints PO és Denveri Kickoff meccsét hoztam volna fel példaként, mert az említett 2 esetnél az NFL max annyiban hibás, hogy nem szankcionálták megfelelően.

Kopi3.14
Kopi3.14
Reply to  acsdav2
2018-06-05 14:54

Wilson esetében az, hogy az NFL jelen levő illetékesei- a bírók konkrétan leszarták, hogy meg sem vizsgálják, majd utána ezt az NFL nem szankcionálta, nem éppen azt mutatja, hogy a liga komolyan foglalkozik a problémával.

kitalaltnev
kitalaltnev
2018-06-01 16:01

Kaep perének alakulásáról jó lenne majd még az elkövetkezőekben is olvasni. A két tulaj sejtetni engedi, h. a liga kartellszerűen összezárt az ügyben, ami Kaep bírósági kereseti kérelmének az alapja, de az említett állításnak a bizonyítása továbbra is veszett mód nehéz sztem…

KGYM
KGYM
Reply to  kitalaltnev
2018-06-01 16:26

Az összejátszáshoz elég két tulaj, vagy egy tulaj és a liga is. Számszerűleg ezt nem lesz nehéz megoldani, ha tényleg volt egy ilyen. Itt szerintem az ilyen vallomásokon lehet keményen lépni előre majd.

kitalaltnev
kitalaltnev
Reply to  KGYM
2018-06-01 17:28

A tengerentúli – nagyjából a mienk által is követett un. kontinentálistól merőben eltérő – jogrendben és pervitelben semmi nem egyszerű és lefutott, illetőleg minden az, csak nem úgy, ahogy az adná magát. Ezzel azt is akarom mondani, h. minden bizonnyal már az ellennek is megvan a maga ellenvallomása és precedensre való hivatkozása ezen újkeletű információkkal szemben. Az is biztos, sajnos, hogy Kaep ebbe a perbe anyagilag belegebed… ?

Fetyke
Fetyke
Reply to  KGYM
2018-06-02 08:28

Na, na! Azért vigyázzunk! Két tulaj arra elég, hogy az bebizonyosodjon, hogy két tulaj, azaz két csapat összejátszott. Azaz ebben az esetben a két csapat viseli a kártérítést és nem a liga. Szerintem.
Na ezért fogja minden tulaj kétszer is meggondolni, hogy mit nyilatkozzon/nyilatkozhat, mert a végén ők tényleg ott maradnak a kakiban, a liga és a többi csapat pedig szépen kimosakodik (mondjuk ők nem is tudtak az egészről semmit).

Ethan Rom
Ethan Rom
2018-06-01 16:21

Remélem mindenki térdelni fog, aki szemétkedik a térdelőkkel.

kitalaltnev
kitalaltnev
Reply to  Ethan Rom
2018-06-01 17:30

10 pont! ??

apollo
apollo
2018-06-01 16:22

Trump tagad, bizonyíték nincs, ügy lezárva.
Ha Jerry bemutatna egy felvételt erről akkor borulna a bili rendesen, de ez így csak egy hír.

KGYM
KGYM
Reply to  apollo
2018-06-01 16:27

Kétlem, hogy egy ekkora kígyónak ne lenne felvétele erről. De most ez nem téma, mert majd akkor lesz ez felvetve, ha ebből ügy lesz. Most valóban csak egy n+1-ik részlet az összejátszós perben, mondjuk ez eddig az egyik legerősebb újdonság.

slowmotion80
slowmotion80
Reply to  KGYM
2018-06-01 17:11

miért kígyó? üzletember, akinek sok a veszítenivalója. az lenne a baj, ha nem biztosítaná be magát minden eshetőségre.

sgtGiggsy
Reply to  apollo
2018-06-01 18:10

Azért ez nem ilyen egyszerű. Jones egy ember, de ha borul a bili, és ömlik a többi tulaj nyakába is a szar, ők is tol(hat)ják tovább Trumpra a felelősséget, ami már sok vallomás egy ellen esete. És arra mérget vehetsz, hogy amint forró lesz a talaj, a tulajdonosok bevetnek majd mindent, hogy ne ők égjenek meg.

Nyílméregbéka
Nyílméregbéka
Reply to  apollo
2018-06-01 18:16

Az eskű alatt tett két vallomás már van olyan erős mint egy hangfelvétel. Az amerikai jogrendszerben könnyebben kizárhatnak egy hangfelvételt a bizonyítékok közül, valamilyen jogi csűréssel, mint egy eskűvel tett vallomást.

Walter Mitty
2018-06-01 16:24

Ha Amerikában is bevezetnék az NFL helyett a NER-t (alig két betűnyi eltérés), nem lennének többé ilyen viták, hogy a kormányfő beleszólt-e sportszervezetek döntéseibe…

sgtGiggsy
Reply to  Walter Mitty
2018-06-01 18:07

Ja, csak ott üzlet a sport, méghozzá évi többtízmilliárdos, a tulajdonosok meg hülyék lennének ezt kiengedni a kezükből. Az ilyesmi csak Magyarországon működhet, ahol egy cirka ötven-százezer embert érdeklő bajnokságra közel dollármilliárdos összeget ver el az állam.

Bryan
Bryan
2018-06-02 14:23

Nyilván sosem fordult még elő a történelem során, hogy valaki eskü alatt hazudott, Jerry Jones meg híresen az egyik legegyenesebb gerincű tulaj az NFL-ban. Ja mégsem…

Azért azt ugye senki nem gondolja komolyan, hogy minden kétséget kizáróan lehet bizonyítani 32 (gyakran még a közös üzletben is ellenérdekelt) ember totális összejászását. Tényleg nem értem, mit akar / tud elérni Jones ezzel a nyilatkozattal.

Wide open
Wide open
Reply to  Bryan
2018-06-02 15:34

Egyrészről ez a tanúvallomás, amennyiben kamu, Jones-ra nézve meglehetősen komoly büntetőjogi következményeket(több év börtön) róna. Ezt egy dollár milliárdos aligha játszaná be unalmában poénból.
Másrészről nem kell 32 tulaj összejátszását bizonyítani. A korábbi, kapcsolódó cikkekben világosan le van írva hogy 2 tulaj vagy 1 tulaj és az NFL összejátszásának bizonyítása már elegendő az eljárás megítélésének szempontjából.
Ez a mostani Jones vallomás az eddigi legkomolyabb fejlemény az ügyben. Ugyan önmagában még nem jelent semmit, de Kaep győzelmi esélyei komolyat nőttek.

Bryan
Bryan
Reply to  Wide open
2018-06-02 17:10

Továbbra sem értem, mi haszna származik ebből Jonesnak?

1. Ha ő is összejászott (és bizonyítják), akkor nagyon ráb@szott.
2. Ha ő pont nem játszott össze, de a liga tevőlegesen érintett, akkor neki megint csak rossz, mert a ligát ezért nagyon meghurcolják.

Jones hogyan jöhet ki jól ebből? Ha nem jöhet ki jól ebből, akkor meg minek szólal meg?

Wide open
Wide open
Reply to  Bryan
2018-06-02 20:27

Ha jól értelmezem a CBA-t akkor amennyiben Kaep-nek adnak igazat akkor a kártérítést a liga fizeti, nem pedig az összejátszó csapat/csapatok.
Ami JJ személyes érintettségét érinti, a vallomásában lényegében továbbtolta a felelősséget Trumpra, ergo megint csak mossa kezeit.

Bryan
Bryan
Reply to  Wide open
2018-06-03 07:59

Köszi, bár továbbra sem értem miért jó főleg pénzügyileg megnyomorítani azt az üzletet amiből tulajdonképpen JJ él, akkor ezek szerint csak a “szokásos” Jerry Jones stílus fut újra…

Wide open
Wide open
Reply to  Bryan
2018-06-03 11:52

Szerintem kicsit visszaél azzal, hogy a Dallas Cowboys “Amerika Csapata”, és a személye ezáltal kb érinthetetlen. Elliott eltiltásos huzavonája óta nem olyan jó a viszonya Goodellel, gondolom úgy volt vele, hogy most majd kicsit kavarja a sz*rt és akkor egálban vannak.
Nagy játékos az öreg meg kell hagyni :D

Bryan
Bryan
Reply to  Wide open
2018-06-02 17:13

Ja és arra sem volt még példa, hogy egy dollármilliárdos hazudott vagy “eltaktikázta” volna magát.

csak ezt ne
csak ezt ne
2018-06-03 09:01

Szerintem sokat elmond erről a korról, hogy ez a degenerált bohóc az USA elnöke tudott lenni. Az csak természetes, és simán igaz, mindenféle tanúskodás nélkül is, hogy nagyjában egészében, azt csinálja, amiről azt véli, hogy a szavazótáborának tetszik, tekintet nélkül bármire, bárkire – ettől politikus, mert manapság elég kevés olyan van, aki nem ezt teszi. Őkelmét pedig ilyen cselekedeteiben morál, józan ész, egy pillanatra sem fogja korlátozni, ez is elég nyilvánvaló, ezek a fogalmak teljesen ismeretlenek a számára ugyanis. Jogerős bírói ítélet, esetleg korlátozhatja, vagy egy kedvezőtlenebb közvélemény-kutatási eredmény.

Az NFL, meg a franchise tulajdonosok joggal rettegnek tőle. A gátlástalan bolondot tisztelni, vagy legalább félni kell, mert bármikor átgázolhat rajtuk is. Vagy ami rosszabb elkezdi a kiváltságaikat megvágni. Mondjuk, hogy például ez az üzleti monstrum elkezdhet komolyabban adózni. Úgyhogy úgy tűnt szépen meghunyászkodnak, a kezdeti kardcsörtetés után.

Jones viszont most nagyot köpött a levesbe. Mert ő is elég öntörvényű. Úgyhogy ez még szépen exkalálódhat annak ellenére, hogy ez már egyik félnek sem érdeke. Azért ha tippelni kellene, nagyobb esélyt látok arra, hogy majd szépen elsimul ez az ügy, mintha mi sem történt volna. De lehet, hogy csak azért gondolom ezt, mert egy következmények nélküli országban élek.

Legfrissebb cikkeink

Legutóbbi hozzászólások

38
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x