Connect with us

Érdekességek

Már megint a futó-dilemma!

Már Todd Gurley draftolásánál is előjöttek azok a hangok, hogy megéri-e egy futóra nem hogy első kört, de egy magas picket is áldozni, azóta viszont mindig volt top 5-ben kiválasztott futó az aktuális drafton. Ez természetesen egyre nagyobb vitatémát nyújt a szurkolóknak, amire most egy kis olajat öntenénk.

 

 

Mi is foglalkoztunk már ezzel a kérdéskörrel több szempontból is. Egyrészt arról, hogy tényleg megéri-e futókra áldozni top draftcetliket, mikor a futójáték egyre inkább kihalóban van a fociból, másrészt meg ha már kifogsz egy közel elit játékost, akkor annak mennyi pénzt is adjál a szerződéshosszabbítás eljövetelekor. Az idei drafton három futót is az első körben választottak ki a csapatok, az első két körben összesen 7 RB talált magának új csapatot. Természetesen ez bevonzza azokat a kritikákat, hogy egy David Johnson vagy Alvin Kamara a harmadik körben is található, vagy akár olyan draftolatlan sztárokat is ki lehet fogni, mint Arian Foster volt korábban.

 

Nos, ezután biztos utóbbi tábornak lesz nagyobb a hangja, ugyanis az idei felhozatal egyelőre igazolja negatív kritikákat. A futó a leginkább sérülésveszélyes poszt a ligában, aki pedig ennek ellenére is magas picket áldozik rá, akármekkora tehetség is az illető, az jó eséllyel ráfázhat. Vessünk egy pillantást az idei boardra.

 

  • 1/2 Saquon Barkley: kisebb húzódás, néhány edzést kihagyott, de rendben lesz.
  • 1/27 Rashaad Penny: ujjműtét miatt kihagyhat pár hetet a felkészülésből, a legfrissebb riportok szerint azonban az első hétre visszatérhet.
  • 1/31 Sony Michel: térdsérülés miatt szinte a teljes augusztust kihagyja, az első hétre visszatérhet.
  • 2/35 Nick Chubb: 26 carryből kemény 2,5 yardos átlagot produkált eddig.
  • 2/38 Ronald Jones: 0,9-es yardátlaggal hasít az előszezonban, több carryje volt mint szerzett yardja.
  • 2/45 Kerryon Johnson: egy jó nyitómeccs után egy átlagosabb, 3,9 YPC
  • 2/59 Derrius Guice: ACL-szakadás miatt idén őt már nem látjuk a pályán.

 

Guice-on kívül mindenkinek kisebb problémája van, de ha már befektetsz egy magas draftpicket egy játékosba, többet várnál el tőle. Természetesen egy pár hónapnyi edzésmunka után még egyiküket sem kell eltemetni, de ellenpéldaként álljon itt néhány draftolatlan újonc statisztikája is az előszezonból.

 

  • Chris Warren: 31 carry, 196 yard, 1 TD, 6,3 YPC
  • Ryan Nall: 20 carry, 118 yard, 5,9 YPC
  • Mike Boone: 25 carry, 113 yard, 1 TD, 4,5 YPC
  • Roc Thomas: 13 carry, 54 yard, 4,2 YPC (+ 5 elkapás, 114 yard, 2 TD)
  • Gus Edwards: 37 carry, 146 yard, 3,9 YPC

 

Persze fel lehet hozni ellenérvként, hogy nekik nem a 1st team defense-ek ellen kellett játszaniuk, ráadásul ebből csak Warren tudott kétszer is kimagasló YPC-t hozni a meccseken, valamint ez még mindig csak előszezon, de a futók értékének kérdése továbbra sem megoldott. És valószínűleg sosem lesz az, amíg találni jó futókat a draft hátsó köreiben.

18 Comments
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
18 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
LG
LG
2018-08-22 12:01

1) Nyilván, ahogy írod is, ez még csak előszezon, így szerintem nem is annyira terhelik az első körösöket. Majd megkapják ők a magukét, ha a szezon elindul. Addig meg fussanak a többiek (hátha meglátnak egy csiszolatlan gyémántot.)
2) Én úgy gondolom, hogy egy játékos sikeressége az egyetemről hozott képességei/tudása/eredményei mellett nagyban függ attól is, hogy milyen környezetbe illeszkedik bele (csapat, edzők, magánélet stb.). Kiválaszthatsz magasan egy olyan játékost, aki körül nagy a hype, majd eltűnhet a süllyesztőben, meg lehet szerencséd is egy olyannal, aki az NFL-ben virágzik ki (ja igen, a szerencse, az sem rossz, ha van; pl. elkerülik a nagyobb sérülések).

László Varga
László Varga
2018-08-22 12:10

A futójáték sohasem fog “kihalni”, mert ahogy mondják: “azért kell futni, hogy passzolhassunk!” :)

csak ezt ne
csak ezt ne
2018-08-22 13:50

Érdekes kérdések. A futókat, úgy tűnik, kicsit egyszerűbb jól kiválasztani, mint az elkapókat. Az elit futók többségét az 1-3. körben draftolják, még van 1-2 negyedik körös, 5. már tényleg elvétve, hátrábbról nekem jelenleg nem ugrik be senki. Az persze óriási különbség, hogy első vagy 3. kör, de ez még mindig pontosabb, mint az elkapók esetében.

A kiemelkedő futók értéke nőni fog. Évek óta egyre jobban uralják a scrimmage yardokat, az első 8-9 helyet elfoglalva. A TD vonatkozásában is egyre dominánsabbak, tavaly már nem volt egy 10 TD-s elkapó sem, (2016-ban is csak 2 AB és Beckham), míg ebben a két évben 15 futónak volt legalább 10 TD-je (kettőnek mindkét évben).

A haladás mértékében is csökken a különbség, a legjobb elkapók 9 yard/target körül vannak, a legjobb futók 5 körül futnak és 6-7 között kapnak el kísérletenként. A legjobb futók döntő többsége 60 körüli targetet kap, (Fournette volt jóval kevesebb) míg a legjobb elkapók nagyobb szórással 120-130 körül, azaz alig több mint dupláját. A futók elkapás hatékonysága nagyobb, tehát biztosabban hozzák az elkapott yardokat is. Az opciós játékok, a screenek nagy aránya is a jó kezű futóknak kedvez.

Úgyhogy érthető, hogy egyre feljebb nyúlkálnak be egy tehetséges minden downosnak gondolt futóért, kvázi még így is olcsón megszerezve egy-egy game changert. Mert ezek a jól elkapó futók ma azok.

László Varga
László Varga
Reply to  csak ezt ne
2018-08-22 21:44

A korrektség kedvéért tavaly: WR Hopkins 13TD, WR Adams 10TD, TE Graham 10TD. 2016-ban 5 WR ért el 10 v. több TD-t. Vagy ne írd le vagy nézzél utána. Egy egyébként remek kommentet kár ilyennel elhitelteleníteni.

Más. A csapatok 1-2 futót, de 3-4 WR+TE-t “használnak” pontszerzés fenyegetésnek, azaz a csapaton belül az utóbbiaknál jobban eloszlanak a TD-k.

csak ezt ne
csak ezt ne
Reply to  László Varga
2018-08-22 22:38

Hát bocs. Véletlenül ebből indultam ki: https://www.pro-football-reference.com/years/2017/rushing.htm

És ebben nincs benne, aki egyet sem futott. Itt ugye Landry vezet 9 TD-vel mert futott egy -7 yardosat :-).

Jobban kell figyelnem, köszönöm a javítást.

László Varga
László Varga
Reply to  csak ezt ne
2018-08-23 00:41

Semmi baj! :) Az az érdekes, hogyha kihagytad volna azt a TD-s részt, akkor is meggyőző lett volna a mondanivalód a “korán” draftolt futókról. Természetesen Te sajátos szempontból vizsgáltad a témát, a fonákját Fetyke már leírta.

Fetyke
Fetyke
Reply to  csak ezt ne
2018-08-23 00:07

Csak a lényegről nem tettél említést a hsz-ben. Egy termék, jelen esetben egy játékos árát a kereslet-kínálat találati pontja határozza meg. Varga László már érintette is az ebben rejlő lényeget:
– Egy NFL csapatnak 1 nagyon jó és még 1 közepesen jó futóra van szüksége, ez összesen 64 játékos. Elkapókból viszont már csapatonként kell(ene) 2 nagyon jó és 2-3 közepesen jó (a rotáció miatt) játékos, ami 128-160 játékost jelent.
– A fentiekhez tegyük még hozzá, hogy a többnyire futójátékokon alapuló egyetemi ligából évről-évre nagyon jó futók jelentkeznek a draftra, míg passzolni tudó, kész irányítók és jó elkapók alig. Illetve az is idetartozik, hogy a futókat jobban fel lehet térképezni az egyetemi ligákban (szintén a futójátékok dominanciája miatt), míg az elkapókat alig. Ezért lehetett például az, hogy egy Thielen a kutyának sem kellett, míg az első körökben elég gyakran bustokat húznak a csapatok.

Mindezek jobban hatnak a játékospiacon kialakuló fizetésekre, mint egy-egy játékos vagy poszt hasznossága. A trend pedig az, hogy amíg a futópiacot némi túlkínálat jellemzi, addig az elkapópiacon éppen ellenkezőleg, túlkeresletes helyzet alakult ki. Elsősorban ezért kapnak az elkapók lényegesen nagyobb fizukat a futóknál, nem pedig a statisztikai számaik miatt. És ez a közeljövőben szerintem aligha fog megváltozni.

csak ezt ne
csak ezt ne
Reply to  Fetyke
2018-08-23 08:27

Hát ez elég fura érvelés. Szóval nem ilyen egyszerű ez – én mondjuk hozzá teszem – szerintem. Ez nem egy korlátlan szabad piac, és nagyon behatárolt mind a kereslet, mind a kínálat. Ezért annyi játékost küldenek a draftra, hogy bőven fedezze a várható keresletet minden posztra. Tök mindegy hány db van a rosteren futóból, irányítóból vagy wr-ből, az számít az értékelésüknél, hogy mennyit tesznek hozzá a csapat teljesítményéhez. Pont ez fogja meghatározni az értéküket, árukat. A trendek nem egyik napról a másikra változnak, néhány év kell amíg az arányok helyükre kerülnek. Kizárt dolog viszont, hogy meghatározó skill poziciójú játékosok ne kapják meg a teljesítményüknek megfelelő árukat, hosszabb távon. Mert egy Bellt, Gurleyt, Kamarát, sorolhatnám éppen úgy nem tudnak leakasztani könnyedén, mint egy jó elkapót sem. Az meg, mivel ez nem szabad piac, hogy ki a jó elkapó, meg ki a jó futó, azt a behatárolt kínálat fogja meghatározni, azokat fogják draftolni akik ott vannak. Jelenleg az a helyzet, hogy emelkedni látszik az elkapó képes futók iránti kereslet, többet és magasabban draftolják őket, mivel sokat lendíthetnek egy csapat teljesítményén. Innen viszont csak pár év és a free agent szerződéseknél is lesz átrendeződés – szerintem.

Raist
Raist
2018-08-22 20:56

Én valahol a kettő között látom az igazságot. Szerintem a klasszikus értelemben vett futók valóban kezdenek “elértéktelenedni”, miközben a passzjátékban is kiemelkedő futók értéke egyre nagyobb lesz. Klasszikus futót csak azoknak a csapatoknak érheti meg magasan draftolni (vagy nagyon megfizetni, ha tovább gondoljuk) ahol nagyon komoly támadófal van (lásd Dallas pld.), egyébként csak ha tényleg univerzális egy játékos.

acsdav2
acsdav2
2018-08-22 23:00

Egy futó 3 féle módon segítheti a csapatát:
– futással
-elkapással
– passz blokkolással
( wildcat formációnál akár passzal is)
Ha a játék mind3 elemében kiemelkedő a játékos, véleményem szerint fontosabb egy ilyen RB, mint egy WR hiszen ők kis túlzással csak elkapással tudják segíteni a csapatot. De csak is egy ilyen képzett RB-re érdemes magas picket áldozni.

László Varga
László Varga
Reply to  acsdav2
2018-08-23 00:30

Egy WR 3 féle módon segítheti a csapatát:
– elkapással
– futással
– futás blokkolással
( wildcat formációnál akár passzal is)
:D

acsdav2
acsdav2
Reply to  László Varga
2018-08-23 01:07

Az állítás maga igaz. :D Viszont az szerintem nem kérdéses, hogy futtatni nem tudod olyan gyakran az elkapókat, mint passzolni a futónak. Hogy ezt számokkal alá is támasszam: Beckham 55 yard, Brown 119 yard, Jones 109 yard, Hopkins 0 yardot szerzett futásból egész karrierje során. A futásblokkolást azt nehezen tudom belőni, hogy mennyire jelentős, de biztos kevésbé van jelentősége egy Beckhamnél ha nem tudnak futni az oldalán, mint egy Elliottnál, ha miatta lesz egy sack.

László Varga
László Varga
Reply to  acsdav2
2018-08-23 14:43

Csak poénból írtam ill. azért, mert szvsz “minden csavar fontos a gépezetben!”
Egyébként a WR-ek blokkolása elsősorban az EZ-tól 4-5 yardnyira lehet jelentős ill. látványos, bár az akkor Pats-es Floyd “atomblokkja”, hogy az akkor már futó! JE TD-t érhessen el számomra felejthetetlen. (Landry se “kismiska”, ha blokkolni kell.) Valóban, elsősorban a fal dolga, hogy utat nyisson, de a downfielden már minden lehetséges. :)

acsdav2
acsdav2
Reply to  László Varga
2018-08-23 21:50

Hát igen, ha van egy ilyen blokk, akkor ez felejthetetlen, de az ilyenek száma nagyon ritka a top wr-ek esetében. Személy szerint nekem az a blokk a szükségtelen durvaság kategóriába tartozott, mert súlyos sérülést okozott vele. Persze tudom, hogy szabályos volt, de ha nem szükséges nem kell ketté törni a másik karrierjét.

László Varga
László Varga
Reply to  acsdav2
2018-08-23 22:26

Bizony a futóknál talán még ritkább (a ST játékokat nem számítva!), mert Ők elsősorban a LOS környékén blokkolnak viszonylag kis ütközési sebességgel. Ha valami szabályos, akkor nem a játékossal van probléma, hanem esetleg a szabállyal. :)

acsdav2
acsdav2
Reply to  László Varga
2018-08-24 00:14

Szerintem a szabály alapvetően jó. Azt nem nagyon lehet szabályba foglalni, hogy pont annyira blokkold ki az ellenfelet, hogy a társadat ne akadályozza, de a blokkolt játékosba ne tegyél akkora kárt. :)

László Varga
László Varga
Reply to  acsdav2
2018-08-24 21:58

Egyetértek! Azonban a Floyd-blokk keménységét szerintem eltúlzod (újra megnéztem!). A miami játékos nagy sebességgel és csak! JE-t figyelve futott és nem számított arra, amiről éppen beszélgetünk (futásnál WR-blokk). Floyd sebessége szinte fele akkora se volt, de persze ezek ilyenkor összeadódnak. Ha Floyd csak “kicsit” blokkolja, nem biztos, hogy feldönti. Nem akarom már a dolgot agyon ragozni, de próbáljunk megegyezni: egy játékos mp-ek alatt nem tud mérlegelni, éppen elég, ha arra koncentrál, hogy szabályos és eredményes legyen a szerelése. :) Köszi az eszmecserét!

acsdav2
acsdav2
Reply to  László Varga
2018-08-25 20:03

Viszont! :) Az utolsó előtti mondattal tökéletesen egyetértek. :)

Legfrissebb cikkeink

Legutóbbi hozzászólások

18
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x