Connect with us

Playbook

PLAYBOOK: A snap előtti pillanatok anatómiája

Támogatóink kérésének eleget téve ezúttal egy olyan témát dolgoztunk fel, ami az irányító szemszögéből veszi górcső alá a játékot. Azzal foglalkoztunk, hogy hogyan jelenik meg egy megálmodott, majd papírra vetett játék a quarterback fejében. Végigmentünk az alapokon, illetve közelebbről megnéztünk egy kiválasztott játékot és annak felépítését, hogy megértsük, mi zajlik le a főszereplő fejében a játékhívástól a snap pillanatáig.

Az alapok

Minden támadójáték a fejekben születik meg és a táblákon kel életre, de a születéstől egészen a pályákig nagyon hosszú utat tesz meg egy-egy elgondolás, hogy az valóban kivitelezhető lehessen. Egy playbook megalkotása rettentően összetett feladat, fontos, hogy minden játék egy adott filozófiához kapcsolódjon, hogy az egészét tekintve ne egy kesze-kusza mindenség legyen. Jelen cikkünkben nem is ezzel fogunk foglalkozni, hanem azzal, hogy egy fejben megszületett játék hogyan vetül papírra, mik azok a dolgok, tényezők, amiket az irányítónak figyelembe kell vennie, hogy teljes kontrollja legyen a szituáció felett.

Egy play mindig ott kezdődik, hogy az egységet irányító stratéga kiválasztja, hogy milyen személyzettel szeretné a következő játékot lejátszani, tehát az öt falember és az irányító mellett milyen összeállításban fogja kiküldeni a játékosokat a pályára. Jelen helyzetben most én is így indítok, egy olyan koncepciót választok, amivel egyszerűen be lehet mutatni azt, mi történik egy-egy hívás során. A dolgot leegyszerűsítve egy Ace (ász) szettet választok, ahol az irányítónak négy elkapója és egy futója van, a WR-ek pedig a pályán elosztva, mindkét oldalon párban állnak fel. Innen indítom útjának annak levezetését, hogyan is jelenik meg az irányító fejében az adott passzjáték.

A koncepció

[ppp_patron_only level=”1500″ silent=”no”]

A kiválasztott játékot Dan Gonzalez rendszeréből hoztam, akinek a munkásságának alapjai rengeteg középiskolai és egyetemi program playbookjában megtalálhatók, sőt, Magyarországon is vannak olyan támadóguruk, akik az ő filozófiáját alkalmazták a kezdetekben. Gonzalez újragondolt szisztémájában óriási hangsúlyt kapott a passzjáték leegyszerűsítése, olyan koncepciók kidolgozása, amiket minél könnyebben meg lehet érteni, tanulni és begyakorolni. Itt kell megemlíteni a “KISS” kifejezést is, ami tökéletesen illik ebbe a filozófiába, ugyanis a Keep It Stupid Simple szavakkal tökéletesen le lehet írni, hogy miről szól ez a felfogás. Mindent leegyszerűsíteni, tisztán és érthetően hagyni, hogy az offense összes játékosa könnyen fel tudja dolgozni és végre tudja hajtani. Ennek a rendszernek az egyik játéka a “GREEN 851 DOLPHIN”, az a passzkoncepció, amit igyekszem most bemutatni nektek.

Ahhoz, hogy ezt a játékot megértsük, röviden végig kell menni azon, hogy mit is jelent a “green”, a “851” és a “dolphin” kifejezés, mire utalnak ezek a szavak. Gonzalez rendszerében a hívás első része, azaz a green mindig a protectionre és a back (running back/futó) szerepére utal, tehát itt dől el, hogy hány ember fogja védeni az irányítót. Greennél a “g” betű jelenti azt, hogy a backre útvonal van hívva, ami a “go” szó rövidítése. Az “r” betű pedig arra utal, hogy az irányító melyik oldalára áll fel a játékos, ez pedig ebben az esetben a jobb, tehát a “right”. Tehát a green kifejezésből fogja tudni a támadósor, hogy a futó nem blokkol és az irányító jobb, azaz erős oldaláról fog indulni az útvonalára, a falnak pedig öt emberrel kell megoldania a passzoló védését. A rendszerben van még három kulcs a backhez és a protectionhöz kapcsolódóan: a gold (go – left), a brown (block – right) és a black (block – left). Ezekkel most csak felsorolás szintjén fogunk foglalkozni, hiszen nem kapcsolódnak szorosan ahhoz a játékhoz, amit most kiválasztottunk. A szavak és a betűk jelentése tehát világos, könnyen megjegyezhetők és alkalmazhatók, hogy mindenki tudja, kinek mi a felelőssége.

forrás: Dan Gonzalez

A “851” kifejezés a passzkoncepció játékoldali útvonalkombinációját mutatja, azt hogy kintről befelé haladva milyen route-okat fognak megfutni a játékosok. A legtöbb rendszer ugyanazokat a számokat alkalmazza kisebb-nagyobb eltérésekkel, alapjait tekintve nincs sok különbség a hagyományos route tree-től. A Z-elkapó tehát fut egy 8-ast, azaz egy postot, a Y egy 5-öst, ami ebben a rendszerben egy stopot jelent, míg a back egy 1-es, tehát egy flat útvonalat. Ez a kombináció van felrajzolva a play oldalra, míg a backside-ra, az olvasás túloldalára egy “alapszabály” van hívva, az X-nek és az A-nak az a feladata, hogy fusson egy 10-11 yardos hitch-et és abban az esetben, ha van szabad területük, bentebb csúszhatnak a gyenge oldali (W) linebacker mögé, illetve a safety elé.

A harmadik elemként feltüntetett DOLPHIN kifejezés az olvasásra utal, azt határozza meg, hogy milyen módon kell megkezdenie a progressiont az irányítónak. A mi játékunkban az olvasás kintről befelé halad, tehát “from outside to the inside”, amire a dolphinban lévő “o” és “i” betű utal abban a sorrendben, ahogy a szóban megjelenik. Tehát ha védelem nem adja oda az első szélső opciót, akkor befelé, a pálya közepe felé kell haladnia az irányítónak, míg el nem éri az utolsó lehetőséget a play oldalán. A dolphin mellett Gonzalez rendszerében él még a “patriot” (i–>o, inside/outside, bentről kifelé) és a “redskin” (d–>s, deep to short, távolról közelre) kifejezés is, de ezekről is csak említés szintjén emlékezünk meg.

Az opciók

A play alapja tehát megvan azzal, hogy megkapják az utasítást a koordinátortól, az egész offense tudja a feladatát mindössze három szóból, a “GREEN 851 DOLPHIN”-ból. Az irányító ekkor fejben lepörgeti maga előtt, hogy minek kell történnie, adott helyzetekben milyen döntést kell hoznia. Az olvasási opciók tehát jobbról, a play oldali szélső elkapótól indulnak, akinek egy post útvonal van kiosztva. Ez az úgynevezett advantage route, ami röviden azt jelenti, hogyha a védelem odaadja ezt az offense-nek, akkor azon nyomban meg kell dobnia az irányítónak. Ez lehet akár egy rosszul megválasztott coverage, egy kedvező 1-az-1-es helyzet vagy egy olyan szituáció, amikor a receiver azonnal megveri a cornerét és helyzeti előnybe kerül az útvonalán.

Ha a 8-ast nem adja oda a védelem, akkor jöhet a második opció, a mi esetünkben az 5-ös útvonal, ami ebben a rendszerben nem egy out, hanem egy stop a pálya közepén. A route lényege, hogy a belső elkapónak ki kell néznie a vele szemben álló legközelebbi védőt (jelenesetben az erős oldali linebackert), őt kell célba vennie és eladnia, hogy mély útvonalra megy. A csavar a történetben azonban az, hogy ha ez sikerül, akkor felveszi őt a védő és hátramozog, mikor az elkapó egy gyors irányváltással megfordul. A csel lényege, hogy az Y úgy forduljon meg, hogy az a pálya belső része felé tegye, a hashmarkhoz közelebbi válla irányába kaphassa a labdát. Ha ezt sem adja oda a védelem, akkor jöhet a harmadik opció.

Ami a futóra van hívva az 1-es útvonallal, tehát a backnek a snap pillanatában azonnal indulnia kell és támadnia a flat zónát. Fontos, hogy a route végén úgy forduljon meg, hogy a labdát a külső válla felől kaphassa, ezzel biztosítva az elkapást. A play oldalon tehát ez a három lehetőség adatik meg az irányítónak, az opciók között pedig a másodperc töredéke alatt kell meghoznia a döntést. Függhet ez a védelem felállásától, a kialakult párharcoktól, a védők testbeszédétől, olyan nüanszoktól, ami alapjaiban határoznak meg egy-egy játékot.

Ha a harmadik lehetőséggel sem tud élni az irányító, akkor jönnek a backside-on lévő hitch útvonalak. Az irány nem változik, az olvasás halad jobbról balra, tehát ezen az oldalon nem érvényes a dolphin szabály, itt nem kintről befelé olvas az irányító. Előbb a belső elkapót kell keresnie, majd végül az X-et, akik hasonló elven futják meg az útvonalaikat. Ha ezeket a lehetőségeket sem adja oda a védelem, akkor marad az utolsó, egyben vészmegoldás, amikor az irányító behúzza a labdát és egy scramble formájában igyekszik minél több yardot kihoznia a játékból.

Így néz ki tehát elméletben egy játék, de természetesen semmi nem ilyen egyszerű, hiszen láthatjuk mi is, hogy mennyire sok tényező befolyásolhat egy-egy playt az offense részéről, mekkora galibát okozhat a védelem extra nyomásokkal vagy éppen snap előtti és utáni átmozgásokkal – amikkel ebben a cikkben nem foglalkoztunk. De ahhoz, hogy picit jobban belelássunk, hogyan is néz ki egy játékhívás, a kiadott utasítástól a snapig mi történik a fejekben, hasznos hozzányúlni ahhoz, amit tanulságként leszűrtünk Gonzalez GREEN 851 DOLPHIN játékából.

[/ppp_patron_only]

6 Comments
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
6 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
merlin
merlin
2021-09-01 08:04

Ez nagyon király volt, köszönöm!

Hurrá Torpedó
Hurrá Torpedó
2021-09-01 09:09

ilyenkor lenne jó egy-két sisakkamerás felvétel, és mindegyikre egy-egy példa élesben.
mert ez így tök jó leírva, de végiggondoltam, hogy mindez a snap-tól számítva 2 másodpercen belül végig is pörög. és ez félelmetes. nekem azért mondantonként többet kellett gondolgoznom, hogy felfogjam és elképzeljem mi van leírva :)

d zoli
d zoli
Reply to  Hurrá Torpedó
2021-09-01 10:28

Én nem találtam igazán jókat. De az biztos, hogy itt kuva gyorsan kell gondolkodni. Ezért fontos a karerő.
https://youtu.be/dK6SEOYzAnY

Hurrá Torpedó
Hurrá Torpedó
Reply to  d zoli
2021-09-01 17:21

Nem úgy értettem, hanemhogy rágyúrnának erre ligaszinten és pl kipróbálnának ilyesmi technikai újításokat (akár csak preseason meccsen, vagy practice alatt)

Gergő
Gergő
2021-09-01 17:28

Wow Ez király cikk volt. Szívesen olvasnék még ilyeneket. És még az Amerikai focira mondják hogy nem túl taktikus meg hogy az agresszióról szól az egész.

JackEasterby
JackEasterby
Reply to  Gergő
2021-09-01 18:02

Ezt aligha mondják a focira. :) Inkább az a kritika jogos, hogy nagyon vontatott és lassú a játék menete.

Legfrissebb cikkeink

Legutóbbi hozzászólások

6
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x