Connect with us

Hír

Az NFL két leghülyébb szabálya döntött a forduló fő meccsein

A tegnapi őrült estén és éjszakán előjött az NFL rákfenéje és a két leghülyébb szabály döntött két meccs kimeneteléről is. A Patriots-Steelers rangadón az elkapás szabály, a vasárnapi esti rangadón (Cowboys@Raiders) pedig a touchback-fumble szabály bizonyult sorsdöntőnek.

 

A hét szuperrangadóján Jesse James úgy tűnt, hogy elkapta a labdát, majd benyújtotta azt a célterületre, utána viszont elvesztette a kontrollt és kicsit kicsúszott a kezéből a labda, ami földet ért, így nem ítéltek a bírók elkapást. A hivatalos magyarázat egyébként nagyon viccesen úgy kezdődik, hogy “Roethlisberger completes a pass to James”, tehát Big Ben sikeres passzt ad Jamesnek, majd Al Riveron azzal folytatja, hogy a tight end nem fejezi be az elkapást, a végén kiesik a labda a kezéből, földet ér, így pedig halottá válik. Szabálykönyv szerint helyes a bírói ítélet egyébként, az már más kérdés, hogy a józan ész lehet nem ezt diktálná.

 

 

A Cowboys@Raiders vasárnap esti rangadón pedig a számomra legérthetetlenebb szabály volt a döntő. Három pontos hátrányban volt a Raiders 40 másodperccel a vége előtt. Derek Carr megiramodott a labdával, majd bevetődött a célterület felé, a levegőben azonban elvesztette a labdát, ami a célterületen gurult ki a pályáról. Szabály szerint ez egy touchback, a Cowboys megkapja a labdát és ebben az esetben vége is a meccsnek. Ha Carr a pálya bármely másik pontján ejti ki a kezéből a labdát és az nem a célterületen hagyja el a játékteret, akkor a Raiders megtartja a labdát és onnan jöhet, ahol Carr elejtette a disznóbőrt. A célterületnél viszont valamiért más szabály van érvényben, ami aránytalan hátrányhoz juttatja a hibázó csapatot.

 

 

A szabálykönyv szerint ugyan mindkét bírói ítélet helyes volt, de a józan ész talán mindkét esetben mást diktálna. Az NFL-nek el kellene gondolkodnia a szabályok megváltoztatásáról a fenti két esetben, az utóbbinál mindenképp. Az elkapás-kérdés azért nehezebb, mert nincs igazán tökéletes megoldás. Nekem alapvetően tetszik a régimódi “megvan a kontroll és két láb lent van” szabály, de ez például jóval több fumble-höz vezetne, ami meg nem biztos, hogy jót tesz a játéknak. Mondjuk még mindig ez tűnik a legegyszerűbbnek és legátláthatóbbnak.

60 Comments
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
60 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Sestertius
Sestertius
2017-12-18 09:02

na ezután mondjuk necces azt mondani, hogy az nfl és a bírói kar a patriots ellen van………..
elkapta a labdát, lent van a térd…. ilyeneket szokatok mutogatni a hét jelenetei közt…

Csabesz20
Csabesz20
Reply to  Sestertius
2017-12-18 09:16

Ezzel a szabállyal már más is szívta meg. Az, hogy ez most pont a Pats-et segítette, meg Murphy törvénye, hogy megint csalózzanak a haterek.

Vicgeordie
Vicgeordie
Reply to  Sestertius
2017-12-18 09:20

A jelenlegi szabályoknak megfelelő, jó döntés született, ahogy dani is írta. Az, hogy jó-e a szabály vagy hogy mit lehetne helyette, már valóban kérdéses.

(a zebrákkal amúgy tényleg nem volt baj. Még Gronk ellen is megadtak egy DPI-t, lehet nem teljesen feleslegesen borult ki múltkor)

keyser soze
keyser soze
Reply to  Vicgeordie
2017-12-18 10:45

Igen ezzel nem lehet vitatkozni, a Pats szempontjából tényleg jó volt a bíráskodás. :)))))

king_aranarth
king_aranarth
Reply to  Sestertius
2017-12-18 09:27

Elolvastad Te egyáltalán a fenti posztot, aminek az a lényege, hogy SZABÁLYSZERŰ ítélet született, vagyis nem csaltak a Pats javára? A szabály vitatható, de a szabályt betartották.

Tizenkettes
Tizenkettes
Reply to  Sestertius
2017-12-18 12:56

Szánalom a köbön, amit leművelsz. A béna hozzászólásodból még talán az hiányzott volna, hogy Kraft diktálta a szabálykönyvnek ezt a passzusát. Az összes szurkoló, de mondjuk a nagyon nagy többségük érthetetlennek, baromságnak, igazságtalannak, nevetségesnek tartja a szabályt. Szabályról beszélünk, ami már nem egy csapatnak tett be vagy éppen hozott győzelmet. Jó lenne visszakeresni, hogy hány csapat szívta meg emiatt. Sőt, lehet, hogy már a Steelers is volt a regula haszonélvezője… Ehhez képest idejössz, hogy egy kicsit patriotsozhass.
Én úgy gondolom, hogy az igazságos az lett volna, ha azt az elkapást megadják a Steelersnek, de legalábbis 1 yardról kellett volna jönniük. És akkor ugye nem is lett volna Big Ben INT-je, sima győzelem. Azt gondolom, az értelmesebb Pats-szurkolók is ezen a véleményen vannak. Jelenleg azonban ez a szabály. Lehet haragudni a Patriotsra, de nem Belichick vagy Patricia hozta a döntést, a bírók pedig szabály szerint jártak el. Majd egyszer lesz egy olyan ítélet is, ami a Patriotsot sújtja, és akkor jöhetsz szabálykönyvezni. Remélem, majd akkor is hozzászólsz a témához, ha legközelebb a kedvenceid menekülnek meg a TD-től egy ilyen helyzetben. Lehet utálni a Patriotsot, csak annak legyen valami alapja, például BB flegma válaszai, Tom Brady kora vagy Patricia súlyfeleslege. Sikerült kiröhögtetned magad, elismerésem.

Andras Daroczy
Andras Daroczy
Reply to  Tizenkettes
2017-12-18 13:49

Sesrtiusnak mindig ilyen polgárpukkasztó hozzászólásai vannak(szerinte normális tett, ha egy nő veri a férfit)

Egyébként ha jól tudom nem Steelers drukker, hanem Ravens drukker így inkább örülhetne hogy a Patriotsnak kedvezett a döntés a csoport riválisuk helyett.

Wide open
Wide open
2017-12-18 10:55

Az elkapás szabály kapcsán egyetértek a cikkben foglalt gondolatokkal, de az endzone fumble esetében én azt gondolom a szabály helyesen tekint különleges területként a zónára. A támadó csapatnak abban a tudatban kell támadnia, hogy bizony ez egy különleges terület, itt a labdavesztés komoly következményekkel jár. INT esetén is touchback van, akkor azt is meg kéne változtatni mert aránytalan előnnyel jár a sima térdelés ahelyett hogy megpróbálná kihozni? Mivel az endzone egy különleges terület, arra különleges és ezáltal szigorúbb szabályok kell hogy vonatkozzanak. Szerencsétlen dolog hogy ezen ment el a meccs, de Carr okosabb is lehetett volna (mint ahogy a fake spike INT-nél {egyáltalán volt már ilyen?} Ben is). Másképpen fogalmazva clutch védekező játék volt ez a végén és ezzel a szabállyal szerintem nincs gond.

bg
bg
Reply to  Wide open
2017-12-18 10:58

John Fox is csak pár hete ismeri a szabályt :-))

Wide open
Wide open
Reply to  bg
2017-12-18 11:12

Valaki szánja már meg szerencsétlent egy szabálykönyvvel :D

bg
bg
Reply to  Wide open
2017-12-18 11:16

lassan szerintem elég lesz neki egy tv távirányító is

katonadani
Reply to  Wide open
2017-12-18 11:18

az INT azért nagyon más, mert ott megszerzi az ellenfél a labdát. Akkor nyilván ők fognak jönni. A fumble-nél ebben az esetben nem szerzi meg az ellenfél a labdát, akkor miért jönnek ők?

Wide open
Wide open
Reply to  katonadani
2017-12-18 11:24

Szerintem arról van szó, hogy a támadó csapat elveszíti a labdát és az az ellenfél endzonjában marad. Mivel az endzone a védekező csapaté, így logikusan a labda is az övéké lesz. (hülyén magyaráztam el de szerintem érted mire gondolok :) )

acsdav2
acsdav2
Reply to  katonadani
2017-12-18 11:44

No, offense, de ez most honnan jött neked, hogy értelmetlen ez a touchback szabály? Mármint évek óta vannak ilyen esetek és én mégis most olvastam először ezt a véleményed. Ami azért is meglepő, mert az Eagles például ezért veszített a Hawks ellen 2 hete.
Amikor a címet elolvastam, azt hittem a papírral való méregetés lesz benne, mint rossz szabály :D

katonadani
Reply to  acsdav2
2017-12-18 11:51

írtam már erről pedig biztosan valahol, még idén. Meg nem mondom már hol :D

Balazs Simon
Balazs Simon
Reply to  katonadani
2017-12-19 00:51

Ha a saját célterületen következik be a fumble és pattog ki a labda, akkor Safety. Ez szerintem teljesen érthető, hisz egyébként a saját célterületükről indulnának.
Ha ezt a szabályt elfogadjuk akkor az ellenfél célterületén kipattogott fumble-t is el kell fogadni touchbacknek, hiszen ez pont ugyanaz a szabály csak a pálya másik felén.

acsdav2
acsdav2
Reply to  katonadani
2017-12-19 09:30

Az offseasonre felírhatnád magadnak, mint külön cikket. :) Engem érdekelne, mert logikus amit írtál és érdekes lenne összegyűjtve látni az érveket és ellenérveket.

uoki
uoki
Reply to  katonadani
2017-12-18 16:11

Kickoffnál ha teljesen átrúgják a pályát akkor nem szerzi meg az ellenfél a labdát, így ha szimplán megváltoztatnák ezt a szabályt, akkor nem a rúgást elvégző csapat jöhetne?

katonadani
Reply to  uoki
2017-12-18 17:10

semmi köze a két szabálynak egymáshoz

uoki
uoki
Reply to  katonadani
2017-12-19 02:12

A hivatalos szabálykönyvből:
“RULE 3 DEFINITIONS
-SECTION 2 THE BALL AND POSSESSION OF THE BALL:
ARTICLE 4. LOOSE BALL. A Loose Ball is a live ball that is not in player possession, i.e., any ball that has been kicked, passed, or fumbled. A Loose Ball is considered to be in possession of the team (offense) whose player kicked, passed, or fumbled it. It is a Loose Ball until a player secures possession or until the ball becomes dead. If it has not yet struck the ground, a Loose Ball is In Flight.
-SECTION 38 TOUCHBACK:
It is a Touchback if the ball is dead on or behind the goal line a team is defending, provided that the impetus comes from an opponent, and that it is not a touchdown or an incomplete pass.

RULE 7 BALL IN PLAY, DEAD BALL, SCRIMMAGE
-SECTION 2 DEAD BALL:
(o) when the ball is out of bounds”
Ugyanolyan állapotban lévő labda ugyanazon okból válik halottá ugyanazon a területen, nem értek különösebben a szabályokhoz, de szerintem ez ugyanaz. Amire nem gondoltam, hogy ez igaz az incomplete pass-ra is és azt beleírták kivételnek, úgyhogy végül is a fumble-t is lehetne ilyen. De szerintem logikus így, semleges területen az utoljára birtokló csapat kapja meg, saját területen safety, az ellenfél területén az ellenfélé.

bg
bg
2017-12-18 10:57

Steelers “TD” után majdnem kinyomtam a tv-t, mert reggel meló, de mondom hátha fordít a Brady & Co., bántam már meg ilyet korábban is. Megérte. Most leszek majd dilemmában, ha a Jags/Pats összekerül a playoffban, a két kedvencem, de hát ez legyen a legnagyobb baj.. Ennyi böjt után lehet a Jags felé húzok majd.

ducksfan
ducksfan
2017-12-18 11:09

Szerintem mindkét szabály jó, pont ez a két eset mutatja meg.
Steelers eset: az elkapás véget ért 1 yardnál, onnan próbálta meg benyújtani a lasztit, de nem sikerült. Ha elfogadjuk, hogy a szabály rossz, akkor innentől kezdve 1 yardról mindenki nyúlkálna, mert ha megvan a vonal, megvan a TD. A labda birtoklása meg nem számítana.
Carr: elvesztette a az endzoneban, de hogyan? Úgy, hogy minden mindegy alapon előre nyújtotta, hátha. Ez szintén azt jelentené, hogy boldog-boldogtalan ezt csinálná, és ezzel a pálya lerövidülne a támadóknak, a védelemnek pedig 1 yarddal megnőne (vagy ugrástól függően akár 2-4 yarddal). Szerintem ez még igazságtalanabb. Ennek pedig a touchback elég komoly visszatartó erő. Azon esetleg el lehetne azon gondolkodni, hogy 5-10 yard büntivel jöhetne a támadó csapat touchback helyett és elveszítenének egy downt.
Az Endzone szigorúbb szabályok vannak, hogy ami TD, az tudatosan megcsinált TD legyen, ne csak valahogy benyújtjuk/begurítjuk, valahogy hozzáérünk aztán TD.
Ha elfogadnánk, hogy bárhogy érek a labdához az endzoneban az már TD, az szinte lehetetlenné tenné a def munkáját.

KGYM
KGYM
Reply to  ducksfan
2017-12-18 12:02

+1. Lehet mondani, hogy nem jó a szabály, de attól még a szabálykönyv alapján megy a játék, és úgy kell játszani. Minden szabálynak nagyon részletes kialakulási története van, és okkal vannak a helyükön.

FitzMagic
FitzMagic
Reply to  KGYM
2017-12-18 15:04

Ettől függetlenül a kritika is szükséges. Ez a két szabály egyébként szerintem jobb, mint a megítélésük, de pl a Tuck rule teljesen értelmetlen volt anno, mégis 10+ év kellett, hogy eltöröljék.

Kopi3.14
Kopi3.14
Reply to  ducksfan
2017-12-18 13:50

Miért ért véget 1 yardnál? Mert nem ismered a szabályokat?

Gábor
Gábor
2017-12-18 13:10

Mint minden meccs, nem az utolsó elvett TD-n ment el, hanem pl. azon, hogy 4 perccel a vége előtt 3 középhosszú elkapást engedtünk Gronk-nak, de a James-től elvett TD idiotizmus! Én akkor is úgy gondolom, hogy az EZ egy különleges terület és ha a bólyához hozzáérsz a labdával, mindegy hogy hol érsz földet. Akkor az is elég kell, hogy legyen, hogy elérte a labda a vonalat és az már TD. De ez a meccs már elment. Így, szebb lesz a SB győzelem :)

#HereWeGo!

Arnold Patsenegger
Arnold Patsenegger
Reply to  Gábor
2017-12-18 13:30

Bocs de csak azt tudom mondani, hogy van egy Bell a csapatban és még idő is van… miért nem futottak legalább egyszer? Tiszta Hawks..azt ha nem megy akkor fieldgoal azt hosszabbításban rálehet menni megint… Steelers nagyot küzdött de ezt azért elkapkodták a végén.

Gábor
Gábor
Reply to  Arnold Patsenegger
2017-12-18 13:53

Teljesen egyetértek. El lett kapkodva. És, most olvasom BigBen nyilatkozatát, miszerint az edzők kényszerítették. Szerintem, ha spike-ol az edzők utasítása ellenére, akkor sem vették volna a fejét.

Gabriel Taylor
Gabriel Taylor
2017-12-18 13:28

Első esetet nem ragoznám,annál inkabb a másikat.
Ha Carr rutinosabb lett volna nem dobja előre a labdát,hanem kilép vele!Teljesen érthetetlennek tartom mit is akart,gondolt.
Óra megáll,First down megvolt,lett volna majd fél percük fél yardot megtenni…

Zsolt Kiss
Zsolt Kiss
Reply to  Gabriel Taylor
2017-12-18 14:22

Abszolút egyetértek. Ez vagy rutintalanság, vagy a túlzott akarás/izgalom. Sima first down volt, megáll az óra, és megbeszélik, hogy mit kell csinálni 1. és 1 yardra. böszmeség

katonadani
Reply to  Gabriel Taylor
2017-12-18 14:40

nem direkt dobta azt, kicsúszott a kezéből :D

Kopi3.14
Kopi3.14
2017-12-18 13:53

[OFF]
Amit nem értek a szabályokat tekintve: az utolsó két percre egy csomó minden megváltozik, teljesen érthetetlen módon. Azokat kéne szerintem kukázni, ne legyen már az az idöszak külön meccs a szabályok tekintetében!
[/OFF]

Nyílméregbéka
Nyílméregbéka
Reply to  Kopi3.14
2017-12-18 16:36

Mire gondolsz? Nincs semmi külön szabály az utolsó két percre.

Kopi3.14
Kopi3.14
Reply to  Nyílméregbéka
2017-12-18 17:22

Például, hogy fumble esetén ki szerezhesse meg a labdát- a támadó csapatból.

Nyílméregbéka
Nyílméregbéka
Reply to  Kopi3.14
2017-12-18 17:45

Az csak a célterületre vonatkozik, ha arra gondolsz, hogy aki elvesztette a lábtátvaz nem szedheti össze.

bjeela
bjeela
2017-12-18 14:38

Én csak azt nem értem, hogy lehetett befejezetlen az elkapás, amikor James még egyértelműen birtokolja a labdát egy yarddal a célvonal előtt, de már a térde lent van? Nem válik ilyenkor a labda halottá? Mert eddig úgy tudtam, hogy igen és ilyenkor már teljesen lényegtelen, hogy James még megpróbálja bebűvészkedni a disznóbőrt a célterületre és földet éréskor megbillen a kezében a laszti, mert az már egy halott lasztival történő mozdulat, ami teljesen értékelhetetlen. Vagy már megint fingom sincs a szabályokról…

Kopi3.14
Kopi3.14
Reply to  bjeela
2017-12-18 14:56

Miért válna? Hol volt down by contact?

bjeela
bjeela
Reply to  Kopi3.14
2017-12-18 15:00

Hoppsz, jogos, vissza az egész.

Kopi3.14
Kopi3.14
Reply to  bjeela
2017-12-18 15:54

Ugyanazért. Nem down by contact.

bjeela
bjeela
Reply to  Kopi3.14
2017-12-18 16:11

De azért abban egyet értünk, hogy ez úgy ökörség, ahogy van…

Kopi3.14
Kopi3.14
Reply to  bjeela
2017-12-18 17:21

Mert el kell dönteni, hogy birtokolja-e a labdát. Ha nem, akkor nem TD. Lásd pont a gólvonalon pattan a labda a kezén, akkor az lehessen TD?

bjeela
bjeela
Reply to  Kopi3.14
2017-12-18 18:04

Igen, valóban nem tett meg két lépést, de azért azt mindannyian láthattuk, hogy két kézzel birtokolta a lasztit, uralta azt, és később is, amikor áttolta a célvonalon, mindössze akkor vesztette el a lasztit, amikor odavágódott a földhöz. Felfogom, hogy a szabály ennél többet vár el, de én a szabályt vitatom, mert SZERINTEM egy befejezett elkapást követően nem a két lépés dönti el, hogy onnantól futó az illető, vagy sem. Ha párhuzamot akarok vonni, akkor a két lépést nem teszi meg a QB, sőt, néha egyet sem, csak bedől, amikor futóként a gólvonal előtti pár inches távolságot egy labda betolással TD-re vált, ez meg nem TD. Félreértés elkerülése végett felfogom és értem, hogy a QB akkor alapból futóvá válik, de ettől mégis igazságtalannak tűnik a szabály.

tmbb
tmbb
Reply to  bjeela
2017-12-18 18:21

csak a QB sneak eleve futás és nem elkapás

bjeela
bjeela
Reply to  tmbb
2017-12-19 08:07

Megértő vagyok a diszlexiásokkal…

tmbb
tmbb
Reply to  bjeela
2017-12-19 19:10

magaddal.
mert szerintem az egészet nem érted.

bjeela
bjeela
Reply to  tmbb
2017-12-20 09:15

Nagyjából csak ezt a mondatomat nem sikerült értelmezned: “Félreértés elkerülése végett felfogom és értem, hogy a QB akkor alapból
futóvá válik, de ettől mégis igazságtalannak tűnik a szabály.” Ennyit a diszlexiáról…

Kopi3.14
Kopi3.14
Reply to  bjeela
2017-12-19 09:30

Egyet se lépett, csak bedőlt. Mi alapon lenne így futó? A QB a sneak előtt meg csak a snapet kapja, nem dobja senki neki a labdát.

tmbb
tmbb
Reply to  bjeela
2017-12-18 17:26

ja,csak mivel egyetlen lépést sem tett meg,nem vált futóvá.

FitzMagic
FitzMagic
Reply to  bjeela
2017-12-18 15:11

Túl kell élnie az elkapónak a földetérést. Ettől függetlenül adott esetben az előrehaladás megállhat korábban, de attól még “be kell fejezni” az elkapást. Ebben az esetben viszont nem is vált halottá a játék az 1 yardoson, mert senki nem ért hozzá James-hez.

tmbb
tmbb
Reply to  bjeela
2017-12-18 17:25

kb. azért,mert egyetlen lépést sem tett meg és így nem vált futóvá.ezáltal végig birtokolnia kell a labdát,márpedig kimozdult a kezéből.

michaeldudikoff
michaeldudikoff
2017-12-18 19:05

Ebbe a ligába minden szabály a támadókat segíti. Van 2db szabály ami szegény védőknek segít, erre befikázzátok?

60
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x