Connect with us

Érdekességek

Todd Bowles szerint idővel ismét a futójáték dominálhat a ligában

Az NFL – mint a csapatsportok többsége – folyamatosan változik akár a szabálymódosításoknak, akár a különböző kialakuló és eltűnő stílusoknak hála. Imádott ligánkban is ez a helyzet, és egyre inkább a passzok felé terelődik a támadások felépítése. De ez sem fog örökké tartani.

 

 

Todd Bowles, a New York Jets főedzője is látja, hogy jelenleg milyen domináns elem a passzjáték a támadósorokban, de badarság azt gondolni, hogy ez örökké fenntartható. Szerinte előbb-utóbb vissza fog térni a futójáték dominanciája az NFL-be, ami ugyanúgy a “semmiből” fog jönni.

 

Az NFL-ben is fellelhető egy körforgás, ami az egyik pillanatban fenntart valamit, majd később szinte jelentéketelenné teszi azt. De ez egy ismétlődő folyamat, vagyis a későbbiekben ami eltűnik, az idővel vissza fog térni – így vagyok a futójátékkal is. Lehet hogy ez már csak a következő edzőgenerációnál fog bekövetkezni, amikor én már nem dolgozom a ligában, de biztos lesznek változások. Tippre a következő 10 éven belül visszaáll a futás dominanciája. Ehhez mindössze elég annyi, hogy egy csapat sikeres legyen vele, a liga ugyanis a kialakult trendekhez alkalmazkodik. Ha valaki a futójátékkal fog hasítani, akkor előbb-utóbb a csapatok nagy része is át fogja venni, így a körforgás megint változik.

 

Erre az lehet a mentőöv az old school futball kedvelőinek, hogy a tavalyi 5 legtöbbet futó csapat közül négy is bejutott a rájátszásba. Az új irány egyértelműen a passzjáték, hiszen sorra dőlnek meg a rekordok, és az NFL is egyre jobban segíti elő a passzok erőltetését a különböző szabályváltoztatásoknak hála. Az alábbi ábra 2015-ig mutatja a passz-és futókísérletek számát, ami láthatóan Bowles körfrgás-elméletét igazolja.

 

 

Lassan 30 éve a passzjáték felé kezd egyre jobban a passzok irányába terelődni a liga, de majd a jövő eldönti, hogy ez meddig folytatódik.

18 Comments
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
18 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
bjeela
bjeela
2018-11-02 15:50

Ez tíz év alatt tuti nem változik meg.

csak ezt ne
csak ezt ne
2018-11-02 15:53

Todd Bowles szimpatikus ember, nagy harcos. De nem egy zseniális stratéga, nagyon nem. Ezt a kérdést is teljesen rosszul látja. Megeszem a kalapom ha futás dominanciája valaha is visszatér ebbe a sportba. A kreativitás, gyorsaság, látványosság felé fog menni ez a sport, két irányítós felállások a jövő, kiszámíthatatlan 3-as 4-es opciók, villámgyors játékok, folyamatos 2-3 perces drive-ok, én ezekben látom a jövőt. Ezekben is lesz futás bőven, de messze nem lesz domináns.

Belicsik Béla
Belicsik Béla
Reply to  csak ezt ne
2018-11-02 16:50

Szerintem alapvetően a pénz dönt.
Futásból gyakrabban sérülnek játékosok.
A játékos meg kidobott pénz ha nem játszik sérülés miatt.

bjeela
bjeela
Reply to  Belicsik Béla
2018-11-02 16:56

Ha így nézed, akkor a futó a legolcsóbb, hiszen az első 3 éve ugyebár filléres tétel, és a futók átlagos karrierjét figyelembe véve van még 5-7 éve, amit meg kell fizetni. Ritkák a 30 év feletti top futók. És akkor jöhet az újabb 3 év ziziért. Tehát ha szimplán a pénz döntene, akkor visszatérnének a futók. De nem ez dönt, hanem a sportág eladhatósága, az pedig a gyorsabb, látványosabb, gólgazdagabb játékot preferálja. Ezért nem erős a védelem, ezért védik a QB-t, etc, etc. Ebbe pedig nem fér bele a kevésbé kreatív futás.

Belicsik Béla
Belicsik Béla
Reply to  bjeela
2018-11-02 17:07

Akkor lenne olcsó igazán a futó,ha minimum 4-5 elit lenne minden csapatban.
Egyébként nem is magára a fizetésére gondoltam elsődlegesen,hanem a sérülés miatt kialakult helyzetekre.Pl ha van egy kurvatehetséges elsőkörös futód,aki azért reklámértéket is képvisel a csapatnak,azt honnan pótlod így kapásból?
Főleg hogy egyre jobban megy a sírás,hogy az egyetemi foci már kezd eltávolodni az nfl-től,és bármilyen poszton egyre kevesebb az nfl kész játékos.

bjeela
bjeela
Reply to  Belicsik Béla
2018-11-02 18:53

Már elnézést, de melyik csapat bír el 4-5 elit futót anyagilag és főleg minek? Még a kettőt csak értem, de már a három tök értelmetlen, nemhogy a 4-5. De akkor is, hogy lehet ilyen gigantikus mennyiségű elit futót kitermelni? Ez – már ne haragudj, de – úgy hülyeség, ahogy van.
A sérülés a csapatok számára anyagi értelemben nem olyan durván nagy veszteség, hiszen – mint láthatod a Steelers esetében is – ha jó a játékhívás és a fal, akkor egy kevésbé elit is szépen teljesít. Szal futónál még aránylag könnyű a helyettesítés, a QB-nál már kevésbé.

bjeela
bjeela
Reply to  csak ezt ne
2018-11-02 16:51

Tökéletesen egyetértünk, nehezen képzelhető, hogy az irányítók helyzete radikálisan megváltozna, hacsak nem úgy, hogy még több lesz belőlük. A futók gyorsasága limitált és kevésbé látványos, ergo a futók már nem lesznek többé annyira meghatározók, mint korábban.

renningan
renningan
Reply to  csak ezt ne
2018-11-02 18:17

Szerintem viszont igaza van. A mai NFL-hez bizonyos típusú játékosok kellenek, különösen a védelemnél, ahol minden arra tolódik, hogy megállítsák a passzjátékot. Aztán, ez egy ponton túl ezt az egészet nem lehet majd cifrázni: egyszerűen a védelmek annyira adaptívak lesznek az offense-ekkel szemben, hogy a csapatok kénytelenek lesznek változtatni (az ilyen két irányítós felállásokat és a wild catet meg a hasonló valamiket szerintem el kell felejteni tendencia szintjén).

Ekkor valaki úgy fogja majd gondolni, hogy ha már a csapatok szinte csak 1 LB-vel állnak fel és 6 DB-vel, ahol mind DL alulméretezett pass rusher lesz, akkor szedjünk össze öt 150 kilós falembert és fussunk 50-szer, mert a kis védőket izomból elnyomjuk.

Ez biztos, hogy nem 10 éven belül fog bekövetkezni. De messze nem lehetetlen, hogy 40 év múlva már bőven hatékonyabb lesz az a támadósor, ami izomból fut és sokat. Sőt, valószínűleg így lesz, csak idő kérdése.

bjeela
bjeela
Reply to  renningan
2018-11-02 19:06

Bár a védelem célja valóban a passzjáték megölése, ennek ellenére a QB-k sosem látott ratingekkel, passzpontossággal, yardtermeléssel jelzik, hogy részint egyre jobbak, részint a szabálymódosításoknak meglett az eredménye. Márpedig nehezen képzelhető el, hogy egy nézettség és bevételcentrikus NFL röpke tíz év alatt ezt a trendet és hosszútávú stratégiát a kukába hajít egy kevéssé zseniális vátesznek tűnő edző teóriájára alapozva.

A teóriád annyira szélsőségesen abszurd – “1 LB-vel állnak fel és 6 DB-vel” -, hogy jót röhögtem rajta. Természetesen a futók szerepe megmarad, hogy kényszerítsék a védelmeket a szokványos felállásra, de a QB(k) szerepe csak erősödni fog, nemhogy csökkenni.

Tehát az izomból és főleg sok futás azért kizárt, mert sokkal könnyebben kiismerhető, ergo kivédhető és nem mellesleg lassabb, mint a dobás, pláne, ha még variábilisabbá teszik, ami várható tendencia.

Ja, és még valami: a futás baromira sérülésveszélyes része a focinak, holott az NFL célja épp ennek a kiküszöbölése, mert túl nagy a felháborodás. Ez sem javítja az esélyét a futás visszatérésének.

renningan
renningan
Reply to  bjeela
2018-11-02 23:53

Az a probléma, hogy ti úgy gondoljátok, hogy majd Roger Goodell fogja eldönteni, hogy mit játszanak a csapatok. Pedig nem. Próbálhatja ezt terelgetni, de csak a győzelmek számítanak, lényegtelen, hogy azok látványosak vagy sem.

Mindig vannak jó védelmek, mindig vannak jó koordinátorok akik nullázni tudják a legjobb támadósorokat és mindig vannak különutasok, akik jobb híján mással próbálkoznak. A két QB-s felállás és az összes nonszensz dolog (a 2-3 perces drive-nál nagyobb baromság nincs, Chip Kelly megmutatta, hogy miért) igazából ennek a megnyilvánulása. Aztán vagy bejön, vagy nem.

De mindig lesz majd egy Bill Belichick vagy Andy Reid, aki azt mondja, hogy szarok én bele, kipróbálok valami mást és véletlenül sem fogja érdekelni őket, hogy mennyire eladhatóak, ha szarra vernek mindenkit. Egyszer minden rendszer kinövi magát és az, aki a leghamarabb veszi észre a rést, az lesz a faszagyerek.

Az utolsó bekezdés pedig téves: irreleváns, hogy kiszámítható a sok futás, azért fog működni, mert nem lesz emberanyagban ellenszer. Azt pedig nem is értem, hogy a sebesség miért tényező: a hatékonyság és a sebesség nem függ össze, a legjobb csapatok most is azért jók, mert a hatékonyság mellett az órával is jól bánnak. Az NFL-ből soha nem lesz egyetemi foci.

bjeela
bjeela
Reply to  renningan
2018-11-03 12:34

Elnézést, de én NFL-t írtam és nem Goodellt, mert a kettő nem ugyanaz, még ha ő vezeti is. A tulajdonosok döntenek és bár ragaszkodnak a győzelem esélyéhez, de annál sokkal fontosabb, hogy a franchise-ok termeljék a lét, vagy legalább ne termeljenek veszteséget. Tehát igenis az a döntő, hogy sokan nézzék a meccseket és menjenek a stadionokba szurkolni és nem a SB gyűrű. ;) Remélem nem gondolod, hogy Goodell hozta meg a döntést, hogy a QB-ket minden áron védjék meg… Szóval a fikcióidat ne kényszerítsd rám, mert én nem mondtam ilyet.

Kétségtelen, hogy gyorsan végigrohanni a pályán ritka nagy ökörség – de én nem is mondtam ilyet -, mert a védelem fárasztása létfontosságú, de ettől még a kreatív támadójáték és a QB-k hatékonyabb használata akkor is döntő lesz a csapatoknál. Tessék csak nézni pl. a Saints miként műveli ezt.

Azért jó móka, hogy pont Reid-et és BB-t hoztad fel példának, mert mindkettőnél jellemzően rohadt jó QB-k játszottak a keze alatt és bár kétségtelenül lelkesen használják a futókat, ahogy majd mindegyik értelmesebb és sikeresebb franchise, de ettől még a QB-hez sosem lesz mérhető náluk a futó és eszük ágában sincs lecserélni a dobálást a futásra. Talán értenek hozzá…

És akkor elérkeztünk a fene tudja, miért született, ámde fájdalmasan legnagyobb tévedésedhez: “…a hatékonyság és a sebesség nem függ össze…”. Akkor mi a szarért nézi mindegyik statisztikus, hogy mennyire gyors a reakcióideje, dobásgyorsasága, irányváltási képessége, olvasási gyorsasága, futógyorsasága, etc egy játékosnak és miért szempont ma a védelmeknél is, hogy a nagydarabok helyett a gyorsaság a szempont? Bocsáss meg, de ülj le, egyes.

Senki sem vitatta, hogy az órával jól kell bánni és fárasztani kell a védelmeket, vagy ha van az ellenfélnél egy jó QB, akkor a legkevesebb időt hagyni neki a támadásra, de ennek semmi köze a futókhoz, ugyanis ezt rövidpasszos játékkal is meg lehet oldani, lásd pl. a Pats támadóstratégiáját, amivel szétkínozta az ellenfelek védelmeit. Nagy vonalakban ezt csinálja BB a kezdetek óta.

És sajnálom, de az utóbbi évtizedekben drasztikusan megváltoztatták az NFL döntéshozói a játékot, olyannyira, hogy ha egy 1960-as évekbeli drukker időutazna egy mai meccsre, akkor nem ismerne rá és rohadtul nem értené, mi a szart csinálnak itt ezek, mert ez nem foci, hanem anyámasszonykatonái táncórákat tartanak a cheerlederekkel a kisdedóvóvá alakított stadionokban. Igen, drámai a változás és ez a trend csak folytatódni fog, ha akarod, ha nem. És sírhatsz, hogy az valami NCAA 2.0 lesz, de szeretném felhívni a figyelmedet, hogy az NCAA jelenleg legalább annyira nézett, mint az NFL, és kegyetlen sok lét termel. Márpedig egy NFL csapattulajnak ez a nézettség és a bevétel a fontos és csak utána jön a gyűrű.

csak ezt ne
csak ezt ne
Reply to  renningan
2018-11-02 21:55

A kétirányítós játékok még gyerekcipőben járnak, átfogják alakítani a játékot. Ennek még az eleje sem látszik, nemhogy a vége. Óriási fantázia van benne. A régi brusztolós foci meg soha nem fog visszajönni. Nemcsak azért mert az fantáziátlan és unalmas lenne, hanem azért mert alapvetően már nem lenne eladható a szurkolóknak. Úgyhogy teljesen biztos vagyok benne, hogy nem az lesz, hogy védelmek egyszer csak ledominálják a passzt, mert persze ez már most is lehetetlen, de ha ne adj isten sikerülne, akkor biztos, hogy változtatnának a szabályokon, hogy segítsék a passzolást. Se 10, se 40 év múlva nem lesz domináns a futás többé.

Gergely Nagy
Gergely Nagy
Reply to  renningan
2018-11-02 23:36

A második bekezdést egyszerűen imádom bár hat falemberrel még jobb lenne, megindul egy tonna a védők meg néznek mi a fasz :D

Belicsik Béla
Belicsik Béla
2018-11-02 16:47

Igaza van.
20 meg 30 év is idő.

Gergely Angyal
Gergely Angyal
2018-11-02 17:12

Szerintem egy jó csapat egészséges mértékben vegyíti a futó- és passzjátékokat.

László Varga
László Varga
Reply to  Gergely Angyal
2018-11-03 18:05

Egyetértek, mert igaz az a mondás: Azért kell futni, hogy passzolhassunk!

kitalaltnev
kitalaltnev
2018-11-02 20:48

Minden tiszteletem mellett, szvsz egyszerű a képlet: a néző és a pénz az úr. Egyre inkább. A többségnek nincs látványosabb a körömrágós pontháborúnál. Ehhez a csoda nagy passzok és a nagy előrehaladások kellenek. Ezért is védik ez eddigieknél jobban a szabályváltozások a QB-t. A futójáték szerepe és célja másodlagos. Ahol nem tud dominálni és pontokat termelni a passzjáték, ott inkább, ahol remek QB osztogat nemcsak középszerű elkapóinak vagy futóinak, ott marginálisan, döntően a változatosság és az időmenedzsment okán. Ebben még hosszútávon sem látni a változás mozgatórugóját…

Vobox
Vobox
2018-11-03 07:11

Nagyjából 100%-ban renningan véleményét osztom!
A két irányítós és egyéb extrém felállások,pedig pont azért működnek,mert ritkán használtak.Rendszeres használatuknál borzasztóan sok irányító sérülne meg,hisz nem tudod mindkettőt megvédeni és ha egy Qb kap olyan fizikai terhelést (ütést pl) mint egy wr,rb,bárki más,az nagyjából olyan mint ha IFA-val taposol egy virágot ?.
Nem véletlen,hogy pár éve azt hitte mindenki,hogy a sokat futkosó Qb-k a jövő,aztán kiderült,hogy mégsem,mert hiába ad nagy pluszt az offense kiszámíthatatlanságának,borzasztóan sérülésveszélyes!
Arról,hogy a futójáték lassú,nem látványos..stb,pedig a futók új generációja ad némi jövőképet.Gondolok itt Kamara,Barkley,Hunt,Conner… játékára.A futójáték azon dimenziója szorulhat háttérbe,amit erőfutásnak hívunk.Az új korosztály már nem csak fizikálisan,mentálisan is (értsd IQ) képzettebb,sokoldalúbb!
Amit személy szerint vízionálok a játék új eleme ként,hogy a QB-jelentőssége csökkenni fog valamelyest,illetve a kiszámíthatatlanság fokozása érdekében majd minden offense játékosnak képesnek kell lenni 15yardig relatíve üzembiztosan passzolni.

Legfrissebb cikkeink

Legutóbbi hozzászólások

18
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x