Connect with us

Playbook

Hogyan verd meg a Cover4-et?

Beszéltünk már az emberezéses védekezési formák, illetve a Cover2 és a Cover3 gyengeségeiről, azok megveréséről, az ellenük használható leghasznosabb koncepciókról, útvonalkombinációkról, most pedig a Cover4-gyel zárjuk a kis nyári playbook sorozatunkat. 

A Cover4, vagy más néven Quarters coverage értelemszerűen négy mély védővel operál, általában két safetyvel középen és két cornerbackkel a szélen, ők negyedelik fel a hátsó régiót. Ez tehát azt jelenti, hogy (négy védőfalemberrel számolva, akik támadják a QB-t) mindössze három underneath védőt tud felmutatni ez a fajta védekezés. Nekik kellene lefedni szélességében a pályát, ami már a Cover3 esetén négy emberrel is nehézkes feladat volt, szóval az első gyengeséghez már előre is tudunk tekinteni ezzel a ténnyel.

Nyilvánvalóan mély passzok ellen nagyon hatékony védekezési forma, tehát nagy előnyben, vagy harmadik és hosszúnál ajánlatos legtöbbször használni, illetve ekkor tud a leghatékonyabb lenni. Általában nickel/dime felállással (5-6 defensive back) használják, hiszen értelemszerűen főleg passzjátékok ellen lehet jól működtetni. Előnye, hogy elég jól el lehet rejteni snap előtt, hogy mire készül a védelem, akár Cover2-vel, akár 2-mannel össze lehet keverni (és akkor még direkt nem számoltam snap utáni rotálással, ami ebben az esetben talán kicsit kevésbé kockázatos, mint más védekezési formáknál, hiszen a safetyknek könnyebb visszaérniük a helyükre).

Hol vannak a lyukak a Cover4-ben?

Nem hátul, az biztos. A Cover4 megoldotta a Cover3 nagy problémáját, a four verticals elleni védekezést, tehát mély passzokkal elég nehéz ellene haladni. Ennek a fajta védekezésnek az alapfilozófiája, hogy maga előtt tartsa a támadókat, ez viszont azt jelenti, hogy a rövid passzokkal viszonylag könnyen fel lehet őrölni a védelmet (épp ezért nem érdemes rövidyardos szituációkban használni).

WinWithThePass.com

A Cover3-hoz hasonlóan itt is teljesen nyilvánvaló lyuk keletkezik a flat zónákban, hiszen a szélső CB-k hátramozognak mélyre, a külső LB-k / nickel védők pedig nem tudnak kiérni a szélre elég gyorsan. Tehát gyors hitch vagy quick out útvonalak egész nap üresen lesznek ez ellen a védekezés ellen. Emellett az underneath védők zónái közötti rések is elég nagyok, tehát oda is jól be lehet játszani a labdát. Mély passzokat nehéz megoldani, de ha ügyesek vagyunk, akkor a középső linebacker mögött és a safetyk között egy kis rést talán találhatunk, azonban leginkább úgy lehet megverni a Cover4-et (is, mint minden más zónázós védekezési formát), ha konfliktusba hozunk bizonyos védőket, és mondjuk két embert küldünk a felségterületére.

Hogyan lehet megverni a Cover4-et?

[ppp_patron_only level=”1500″ silent=”no”]

Kezdjük a legegyszerűbbel: futni kell. A Cover4 ugyanis könnyű boxokat eredményez. Ha kimozgatsz négy elkapót a szélre, akkor öten lesznek csak a boxban a védők, azaz a támadóknak előnye van (ha bent hagysz egy tight endet, akkor pedig hat a hat ellen, szintén előny az offense-nél). Neutrális helyzetben ez teljesen jó döntés ilyen védekezés ellen, a probléma ezzel leginkább az, hogy neutrális helyzetben keveset használják ezt a védők, harmadik és hosszúnál vagy nagy hátrányban pedig olyan sokra nem megyünk a futásokkal.

Ne felejtsük el a checkdownokat sem! Mivel hátramozognak négyen, a háromból két underneath védő kifelé mozog a szélsőbb területekre, így a futó általában egy az egyben marad a középső linebackerrel, ami sok esetben a támadóknak előny – persze ha atletikus és jó coverage LB-ről van szó és gyenge elkapási képességekkel rendelkező running backről, akkor ez nem opció. És ugyanaz elmondható itt is, hogy harmadik és hosszú esetben nem sokra megyünk egy checkdownnal.

Kiegészítőként azt is megemlíthetjük, hogy nem kiegyensúlyozott felállással, tehát például 3×1 formációval nehezebb dolga van a kiegyensúlyozott zónázási védekezési formáknak, amilyen a Cover4 is (meg a Cover2). Így az egyik oldalon létszámfölény alakítható ki.

All hitches

Mivel csak három underneath védő van a Cover4-ben, így érdemes lehet elárasztani rövid útvonallal a pályát. Erre példa az all hitches játék, ahol négy elkapó is hitch útvonalat fut (előre fut 6 yardot, visszafordul a QB irányába és várja a passzt), amit a három underneath védő nyilvánvalóan nem tud levédekezni.

BigBlueView

Ezen kívül elég sok rövid játék nagyon jól működik a Cover4 ellen, mint a korábban bemutatott, Cover3 ellen is működő slant/flat, curl/flat kombinációk, vagy épp a Mesh koncepció, de a Smash koncepció hitch útvonalai is üresen lesznek ez ellen a védekezés ellen, ahogy a slant útvonalakkal is jól lehet haladni.

Rövid játékokkal tehát nagyon könnyen lehet haladni a Cover4 ellen, elég sok ilyen playt fel lehet rajzolni, de ez nem is zavarja annyira az így védekező csapatokat. Így inkább olyan koncepciókkal foglalkozok a továbbiakban, amikkel nagyobb haladás érhető el.

Flood concept

A Cover3 megveréséről szóló cikkben is volt szó a Flood conceptről, ez a Cover4 ellen is nagyon jól használható. Ezt elemeztem is tavaly egyszer, úgyhogy most elevenítsük is fel a Chargers-Broncos mérkőzést.

Ahogy arról már volt szó, a klasszikus flood concept lényege, hogy a pálya egyik oldalára három útvonalat visznek három különböző mélységben. Lesz egy hosszú, egy középtávoli és egy rövid route, jelen esetben egy go, egy out és egy shallow cross a túloldalról.

Azért működik nagyon jól ez a koncepció, mert a go és az out útvonal is a szélső cornerback felségterületére megy. A CB-nek nyilván a go route-ot kell elsősorban felvennie, így viszont üresen marad a szélre érkező játékos, jelen esetben a tight end. Az underneath védő sem tud hátralépni, hiszen az ő területére érkezik a shallow cross, amire fel kell lépnie (ha hátramegy a védő, értelemszerűen ez lesz üresen). Megoldhatná ezt a védelem azzal, hogy a safety felveszi a go útvonalat és a cornerback kilép az out route-ra, de ehhez igazból előre tudni kellene a játékhívást. Amit nyilván nem tudnak, így sikeres tud lenni a flood.

Dagger concept

Említés szintjén a Cover2 megveréséről szóló cikkben volt szó a Dagger conceptről, ami a két coverage hasonló pontjai miatt itt is hasznos lehet. A mély védőknek általában problémát jelentenek az ilyen “elviszem az embert és a helyére beküldöm a másikat” koncepciók, hiszen ők semmiképp sem hagyhatják szabadon a mélyre menő elkapókat. Mivel a szélről második elkapó futja ezt a go route-ot, ezért az alapvetően rá figyelő safety fogja felvenni és tartani vele a lépést mélyre. És ha ő elmegy hátra, akkor a helyére jól be lehet dobni a labdát, ide érkezik a szélső elkapó, akit a szélső CB-nek már befelé nem kell követnie. Ha tudná a támadóhívást a védelem, akkor ezt is le lehetne védekezni azzal, hogy a szélső CB átveszi a mély útvonalat és a safety marad a helyén, de a valóságban a védők feladatkörei miatt ez nem valósul meg.

BigBlueView.com

Fontos kiemelni azt is ebben az esetben, hogy a túloldalról érkező shallow cross / drag útvonal elvonja az underneath védők figyelmét, akiknek így felfelé kell lépniük és nem tudnak hátrafelé besegíteni elvenni a befelé vágó elkapó elől a lehetőséget. Emellett a másik oldali safety sem tud besegíteni a dig útvonal levédekezésébe, hiszen neki is figyelnie kell egy mély útvonalra, szóval mindenkit elvontunk arról a területről, ahová az előre eltervezettek szerint dobni szeretnénk a labdát. Ezért olyan hasznos a Dagger concept a Cover4 ellen.

Mills concept

Nagyon hasonló játék az előzőhöz a Mills koncepció. Itt megcserélődnek kicsit a szerepek, a jobb oldalon a második számú WR futja a dig útvonalat, a szélső elkapó pedig egy postot fut.

BigBlueView

Ezzel ismét az adott oldali safetyt hozza konfliktusba a támadósor. Alapvetően ő a második számú WR-t (slot) figyeli először, és ha agresszívan igyekszik követni, tehát gyorsan lereagálja a befelé vágó útvonalát, akkor mögötte megnyílik a terület a postot futó szélső elkapó előtt és összejöhet a nagy játék. Ha viszont türelmes és észreveszi a postot, akkor pedig ugyanaz a helyzet, mind a Daggernél, és üresen lesz a befelé vágó elkapó. A másik oldali safetyt és az underneath védőket ugyanúgy foglaljuk le, mint az előbb.

Sail concept

A Sail koncepció is jól használható Cover4 ellen, és ezzel is elérhető egy nagyobb haladás. Az alább felrajzolt játékkal két védőt is konfliktusba tudunk hozni. A Sail koncepció alapvetően a bal oldalt jelenti, ahol a szélső elkapó egy go útvonalat, a slot elkapó pedig egy corner route-ot fut meg, ezzel kvázi lehetetlen helyzetbe hozva a cornerbacket. A védőnek nyilván fel kell vennie a szélső elkapót és mennie kell vele mélyre, így pedig a slot WR üresen lesz kivágva a sarok felé. Erre az oldalra megy még a flatbe a futó, hogy az underneath védő még csak véletlenül se tudjon útban lenni.

BigBlueView.com

Emellett vészmegoldásként a jobb oldalon is kialakítunk egy konfliktust a safety számára. Itt a slot elkapónak el kell hagynia az underneath védők vonalát, és nagyjából 12-13 yardon “leülni” az LB mögött és a safety előtt. Itt abban reménykedik a támadósor, hogy a safety erre ráharap és fellép rá, közben pedig a szélső WR fut egy post útvonalat be mögé. Ha nem harap a safety, akkor még mindig meg lehet dobni a slot elkapónak a labdát az underneath védők feje felett / közöttük. Egyesek hívják ezt Fish koncepciónak a csali miatt, de leginkább egy Hi-Lo olvasásról van szó az irányító részéről.


Ezzel tehát a sorozatunk végére értünk, remélem érdekesnek, hasznosnak találtátok az olvasottakat, látottakat.

Források:

Win With The Pass
Big Blue View
Smart Football

[/ppp_patron_only]

1 Comment
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kopi3.14
Kopi3.14
2021-07-12 07:24

Köszi, remek lett.

Legfrissebb cikkeink

Legutóbbi hozzászólások

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x