Legutóbbi playbookos cikkeink során különböző passzjátékbeli koncepciókat mutattunk be. A Four verticals egy kockázatos, de nagy játékokra képes koncepció, a Smash pedig egy kevésbé kockázatos, főleg két ember összhangjára épülő játék. Ezúttal az úgynevezett Shallow játékkal és annak különböző kivitelezési formáival fogunk megismerkedni.
Shallow
Maga az a elnevezés nem egy route-ot hanem egy játékfelfogást takar, de az adott playek esetében mégis egy elkapó útvonalhoz kötjük a koncepció megjelenését. A shallow útvonal egy, a támadófal mögé gyorsan bevágó, a pályát horizontálisan megnyitó útvonal. Első látásra ugyanolyan lehet, mint egy slant játék, de az elkapó és az irányító feladata is eltér tőle. A slant esetében az irányító három hátralépéses mozdulatból passzol, az elkapó pedig két-négy yard után vág srégen (kb. 45 fokban) be a pálya közepére.
A shallow esetében az irányító öt vagy hét lépéses dropback után ereszti el a passzt (indokolt esetben tovább is tartogathatja) az elkapó pedig egy-két yard után merőlegesen a támadás irányának fut a fal mögé. Az útvonal közben nem áll meg, folyamatosan mozgásban marad.
Mik a shallow előnyei?
Egyelőre ne törődjünk a többi támadó feladatával, nézzük maga a shallow route-ot futó embert, aki már magában rendelkezik előnyökkel a védelemmel szemben. Az egyik legfontosabb és leglényegesebb szempont, hogy a shallow route olyan területére irányul a pályának, amit elsősorban linebackerek őriznek. A fürge, gyors irányváltásokra képes elkapók a lassabb linebackerek ellen tehát előnybe kerülhetnek. A másik nem elhanyagolható szempont, hogy a route során az elkapó végig az irányító közelében mozog, tehát végig ott tud lenni kisegítő célpontként a QB-nak, ha szorul a hurok. Végül pedig a falembereknek sem kell megszakadnia, mert alapvetően a játék célja, hogy gyorsan jutassuk a labdát a shallow route-ot futó ember (vagy valaki más) kezébe (persze ha a coverage úgy kívánja, akkor ez nem valósul meg).
Hol lépnek képbe a többiek?
Most hogy láttuk a shallow magában mit takar, térjünk rá a többiekre is. Alapvetően a snap előtt a formáció két-két receivert takar mindkét oldalon. A két külső elkapó go, fade vagy corner útvonalakat fut, hogy horizontálisan megnyissák a pályát, eltereljék a safetyket a pálya közepéről. Nyilván az ő feladatuk is más, ha middle of the field opent és ha middle of the field closedot lát maga előtt a védelem hívása következtében, de mi szigorúan nézzük a belső elkapókat. A Shallow útvonalat (a koncepcióban ezt sokszor dragnek nevezik) futó játékosról már esett szó, ő a játékiránynak merőlegesen futja az útját, rögtön a fal mögött.
A másik oldalról induló belső elkapó viszont egy in (dig) útvonalat fut, 8-10 yardot fut előre majd 90 fokos szögben bevág a pálya közepére. A védelem számára az a nehézség (azon felül hogy a linebackerek területére érkezik a passzjáték), hogy a safetyk valószínűleg a külső elkapók irányába kell hogy kiváltsanak, a nickel cornereknek, pedig az embertömegben kell követniük az elkapóikat.
Különbség Man és Zone coverage ellen
A shallow koncepció talán zone covearge játék ellen működik igazán, mert a shallow route-ot futó játékos a zónák között fut végig, az irányító őt olvassa és amikor szabad területre ér, akkor engedi el a labdát. Vegyük annak a külső linebackernek a példáját, aki a shallow route-ot futó játékos túloldalán áll fel. Az ő területére a shallow route végén ér az adott elkapó. Igen ám, de a linebackernek azt is figyelnie kell, hogy az ő oldalán futó külső elkapó visszatérhet az ő területére egy comeback route segítségével. El kell döntenie, hogy fellép-e erre vagy a közben megérkező shallow route-ot zárja-e le. Az irányító ilyenkor nyilván a másik célpontját dobja meg.
Az emberezés ellen pedig nyilván az a játék előnye, hogy a pályán keresztező elkapók a védőket „forgalomba” terelik, így nagyobb eséllyel szakíthatják le őket magukról. Ráadásul ilyen esetben egy lemaradó védő rengeteg pluszyardot hoz a támadósor számára.
Drive koncepció
Magában a drive koncepcióban semmi különleges nincs. Ez igazából a smash egy változata, amikor az in (dig) route-ot futó elkapó (vagy tight end) ugyanazon az oldalon áll fel, mint a shallow útvonalat követő játékos.
Ez a felfogás szintén az emberezés elleni kivitelezést segíti, ugyanis ilyenkor a shallow útvonalat futó játékos a pálya széléhez közelebbről indul, tehát valószínűleg egy corner feladata lesz követni, akinek a belét is ki kell dolgoznia, hogy a pálya közepén kövesse a játékost.
Összegzés
A Shallow útvonal tehát nagyon széles palettát kínál az irányító számára. Az adott shallow útvonalat futó elkapója lehet az elsődleges célpont, de akár egy menekülési útvonal is számára, ha minden hurok szorul. Könnyedén játszható emberezés és zónázás ellen is. Célszerű a legnagyobb playmakerünkkel futtatni a shallow route-ot, mivel a gyors mozgást igényli az útvonal és ha a védő lemarad, akkor óriási üres terület nyílik előtte, amit sebességből megoldhat. A pályát horizontálisan és vertikálisan is megnyitja, a védők figyelmét teljes mértékben szétosztja. A gyors, rövid előrehaladást kedvelő offense-ek számára tökéletes választás.
Legfrissebb cikkeink
- A Lionsnál bíznak abban, hogy még visszatérhetnek a sérült sztárok
- Bryce Young marad a Panthers kezdője a szezon végéig
- Újabb 49ers sztár tartja a markát egy zsíros szerződésért
- A Saintsnél megint sok a sérült, jó híreket kapott a Seahawks
- A Chiefs az egy labdabirtoklásos győzelmek királya
- Súlyos sérülést szedett össze Tank Dell
- Kik okozhatnak meglepetést a rájátszásban?
- A Chiefs legyőzhetetlen, a Ravens pedig megtörte az átkot
- A Ravens kivágja Diontae Johnsont
- A Falcons a szezon végén kivágja Kirk Cousinst
- FK! Coin Toss – A legjobb fogadások a 16. fordulóra
- Myles Garrett szeretne valami tervet látni Clevelandben
- FK! Preview #16
- Jalen Hurts TD-rekordot dönthet idén (és akár Josh Allen is)
- A Bills lehet az első csapat, amely zsinórban 9 meccsen szerez 30+ pontot
Legutóbbi hozzászólások
- Kopi3.14 on A Falcons a szezon végén kivágja Kirk Cousinst
- FaragoT on Bryce Young marad a Panthers kezdője a szezon végéig
- Cseh Tibor on A Chiefs legyőzhetetlen, a Ravens pedig megtörte az átkot
- Cseh Tibor on A Ravens kivágja Diontae Johnsont
- Kaqxar on A Ravens kivágja Diontae Johnsont
- Cheetah008 on FK! Preview #16
- fakesz on FK! Preview #16
- TheGUARDiAN on Jalen Hurts TD-rekordot dönthet idén (és akár Josh Allen is)
Egy blitzelő védelem hogy borítja a koncepciót? Mennyire tudja blokkolni az LB a drag routot futó játékost? Itt értve mind a szándékos, mind a véletlen blokkokat? Mert a route bele megy a tömegbe, tehát egy jó reflexű védő, különösen négy LB-s felállás esetén könnyen lecsaphat.
Alapvetően a blitz nem feltétlenül kifizetődő a shallow ellen, mivel pont onnan vonja el az embereket ahova a játék tart (kivéve Corner blitz), igy még üresebb területet találnak maguk előtt az elkapók. Persze ha nagyon jól dizájnolt a blitz és odaérnek akk nyilván nicns menekvés, de nem javasolt.
Az hogy az LB mennyire tudják megakasztani a forgalomba betörő elkapókat már egy fogosabb kérdés. Én alapvetően azt modnom, hogy mindig a támadók vannak előnyben mert tudják h mit fognak csinálni, amígy a védelem csak találgat. ennek ellenére ha az LB középen észreveszik a rout-ot és kicsit belepiszkálnak megakasztással akkor az felborithaja az offense játékát. Ez már inkább eredményes lehet mint a blitz. A legjobb a játék ellen a jó corver képességekkel rendelkező LB-k, mint amilyen a Panthers sora pl vagy a Denveré.
Másik pont, ahol elvérezhet a play, hogy a shallow routot futó irányában passzoláshoz a teljes fal útban van.
Igen, figyelni kell arra hogy legyen kis íve a labdának, de általában akkor szeretik odaereszteni a passzt az irányitok amikro már az ut végén van az elkapó, így talán kicsit lehet kerüln ia bajt. A videóban is látszi kegyébkétn hogy több eseten oylan közel megy el a fal felett a labda ha felnyulnának leüthetik könynedén.