Playbook
FK! Playbook – A Mills koncepció
A mai NFL-ben, ahol egyre inkább elterjed a Fangio-féle védelem, a támadóknak egyre fontosabb, hogy meg tudják verni az ilyen defense-ek által sokat használt cover4 vagy cover6 védekezéseket. Erre kínál egy opciót a Mills koncepció.
A Mills koncepció Steve Spurriertől eredeztethető, aki a Florida Gators edzőjeként használta sokat, de ma már természetesen nagyon elterjedt az NFL-ben és az NCAA-ben egyaránt. Korábban a Norv Turner, Mike McCarthy és Peyton Manning féle támadósorok használták kiváltképp sokat, de ma már azért a legtöbb, ha nem mindegyik támadósor playbookjában megtalálható valamilyen formában, és egyre többet is használják a modern védelmek ellen.
Eléggé hasonló a koncepció a korábban már bemutatott Daggerhöz, hiszen itt is az adott oldali belső safetyt akarjuk elsősorban konfliktusba hozni, és a mozgása alapján elindítani egy mély bombát, vagy a középtávoli opciót választani. A megfelelő coverage ellen halálos tud lenni a játék, de még kedvezőtlen védekezési forma esetén sem bonyolult first downt szerezni belőle.
Na de nézzük hogyan is néz ki ez pontosan.
[ppp_patron_only level=”1400″ silent=”no”]
A Mills koncepció útvonalai
A Mills koncepciót egyesek PIN koncepciónak is hívják, ami az alap két útvonal nevének kombinációjából adódik. Ezek ugyanis a Post és az In. Így lesz ebből PIN.
A már említett Daggernél ugyebár a belső elkapó futott egy go útvonalat, így ő volt az “elterelő”, a helyére pedig befutott a szélső elkapó egy in útvonallal. Itt nagyjából az ellenkezőjéről van szó, kicsit átalakítva.
Itt a külső elkapó (X) fut mélyen egy postot és a belső (az alábbi ábrán a tight end F) fut befelé a pálya közepére in vagy más néven basic vagy más néven dig útvonallal.
Bizonyos edzők szeretik a postot kicsit megvariálni és úgynevezett dino útvonallá alakítják, ami azt jelenti, hogy a WR először kifelé vág, majd egy lépés után vissza belülre, ezzel még jobban lerázza magáról a CB-t és még jobban elhiteti a safetyvel, hogy nem kell rá figyelni.
A legtöbb coverage ellen a külső elkapó post útvonala csak elterelésként hat, azonban ha cover4 vagy cover6 a védelmi hívás, akkor viszont a belső elkapó in útvonala lesz a csali. Ezt mindjárt bővebben kifejtem majd, miért.
Előtte azonban még fontos megemlíteni, hogy ahhoz, hogy igazán jól működjön minden védekezés ellen a Mills koncepció, kell egy harmadik útvonal is. Klasszikus esetben ez egy shallow drag útvonal a túloldali tight endtől vagy slot elkapótól, ami a linebackereket hivatott konfliktusba hozni.
Ugyanis ha a safety elveszi a post útvonalat, akkor az in útvonal lenne az elsődleges célpont, ehhez pedig előnyös, ha a linebackerek nem tudnak eléggé hátralépni. Ezt kerüli ki a drag útvonal, ami miatt a linebackerek nem mehetnek túlságosan hátra és a figyelmüket a draget futó fegyverre kell helyezzék.
Hasonlóan hatékony egyébként a linebackerek felhúzására a play action is, amit szintén előszeretettel használnak a Mills koncepciónál.
A túloldali szélső WR-re pedig olyan útvonalat kell rajzolni, amivel elvonja minimum a szélső CB, de jó esetben az ő oldalán felálló safety figyelmét is. Ez lehet egy go útvonal a fenti ábrán, de még jobb esetben egy befelé induló, majd kifelé vágó corner, amivel magára vonzza mindkét hátsó védő tekintetét. Ez látható itt Spurrier playbookjában négyből háromszor.
Mi történik Cover4 / Cover 6 ellen?
Mivel alapvetően ez egy Cover4/6 beater, így kezdjük ezzel. A Mills koncepcióban akkor van esély a legnagyobb játékra, ha Cover4-et vagy Cover6-ot hív a védelem. Előbbi esetében ugyebár négy mély védő van, általában a két szélen két corner, középen két safety. Utóbbi esetében a pálya egyik felén cover2, a másikon cover4, és értelemszerűen utóbbi oldalán működik a Mills kombinációja a legjobban.
Szóval foglalkozzunk most csak a Cover4 oldallal, ide állítottuk fel a PIN-t futó embereinket. Ebben a védekezési formában a safety alapvetően agresszíven lép fel a futás ellen is, és általában a belső elkapó befelé törő útvonalára is, hiszen a szélső elkapó a szélső CB felelőssége, így a safety nyugodtabban felléphet a rendszerben. Így ha a támadók számára ideálisan alakulnak a dolgok, akkor a safety fel fog lépni a basic útvonalra és mögötte megnyílik a terület. Jobb irányítók számára az is elég, ha csak nem lép hátra a safety, hanem megáll egy helyben és hezitál.
Ugyebár az X elkapó post útvonala pedig a safety mögötti üres területre megy be. Ő pedig azért lesz üresen, mert Cover4 esetén a szélső cornerback általában a WR külső vállán áll fel és inkább befelé tereli. Ami ebben az esetben jól is jön, hiszen ha a WR befelé vág a CB orra előtt, akkor nála lesz a leverage előny és könnyebben megjátszható. Ahogy említettem, erre rá lehet segíteni azzal, hogy dino lesz az útvonal a post helyett.
És jöhet is a hosszú TD, mint az alábbi játéknál, ahol tökéletesen látszik, ahogy a safety fellép a digre és szabadon marad mögötte a post.
Mi történik Cover1 / Cover3 ellen?
Ha a védelem nem Cover4-et vagy Cover6-ot használ, akkor a post útvonalunk nem lesz megjátszható. Ebben az esetben ő lesz az elterelő, aki elviszi a safetyt az útból. Cover1 vagy Cover3 esetén ugyanis a single high safety a védelem leghátsó pontja, az a feladata, hogy maga mögé ne engedjen senkit. Így tehát felveszi a mélyre menő embert, az X elkapót.
Ez pedig azt jelenti, hogy előtte középen nyílik meg a szabad terület, ahová a belső elkapó útvonala érkezik meg. Ahogy már fentebb említettem, itt a linebackerek szólhatnak közbe, ha eléggé hátra tudnak lépni, ezért van szükség a play actionre és/vagy a drag útvonalra a túloldalról az LB-k szeme előtt.
Ha ez ellen is meg akarnánk játszani a mély útvonalat, akkor érdemes lehet a slotból egy gyorsabb játékost indítanunk, hogy hamarabb odaérjen a safety elé, hátha ráharap és akkor mögötte üres lesz a post. Ritka, hogy ez összejön, de nem elképzelhetetlen. Illetve ennek mentén érdemes lehet a slotba tenni a legjobb elkapónkat, hiszen akkor is jobb esély van arra, hogy a safety fellép rá a nagyobb veszélyt érzékelve.
Nézzük meg a Millst a pályán single high coverage ellen, ahol a safety megy a szélre az X elkapóval, így belül üresen marad a dig (a kis nyilakkal lassítsátok le a felvételt, úgy jobban élvezhető).
Az irányító olvasása Mills koncepció esetén
A Mills koncepció alapvetően két high-low olvasást ad az irányítónak. Az elsőt a safetyvel a célkeresztben a post és a dig útvonalakkal, a másodikat a linebackerekkel a célkeresztben a dig és a draft útvonalakkal.
Az irányítónak három feladata van a játék során.
– Először is a snap előtt meg kell állapítania a védelmi coverage-et (plusz snap után megerősíteni azt). Ha cover4-et vagy cover6-ot olvas, akkor készülnie kell a mély passzra az X elkapó felé. Ha nem, akkor már egyből gondolkodhat, hogy a 2-3. opciók közül mit tud választani.
– Másodszor olvassa a safetyt, hogy hogyan reagál a mögé menő post és az elé menő dig útvonalakra. Ha a safety fellép, akkor megy a passz az X elkapónak. Ha nem, akkor jön a harmadik pont.
– Harmadszor pedig olvasnia kell a linebackereket, hogy hogyan reagálnak a mögöttük lévő dig és az előttük lévő drag útvonalakra. Ha fellépnek, akkor megy a labda a dig útvonalat futó elkapónak, ha nem, akkor pedig megy a passz a dragnek, akinek jó lehetősége lehet elkapás utáni yardokat szerezni a hátralépő LB-k miatt.
A Mills koncepció variációi
A Mills alapjaiban egy kétemberes kombináció, tehát bőven van még lehetőség a további útvonalak alakítására. Ahogy arról már volt szó, klasszikus vagy legtöbbet használt esetben két további útvonal a túloldalon egy drag és egy go/corner, az ötödik pedig egy checkdown, vagy a futó/tight end maradhat is benn protectionben.
De nézzük még pár másik variációt. Itt a Bills a túloldalon egy kicsit átalakított Smash koncepciót futtat, és egy whip route-tal helyettesíti a drag checkdown opcióját:
Itt a Giantsnél megvan a klasszik drag útvonal, a túlszélen pedig egy deep curl, ami nem engedi, hogy a corner és a safety mélyre menjen.
Ennél a variációnál kifejezetten tetszik a futó wheel útvonala, ami akkor lehet működőképes, ha az X elkapónkat a szélső CB le tudta védekezni, hiszen így az általa szabadon hagyott területre érkezik meg az RB.
Itt is hasonló az elgondolás, csak a Wheel nem a futótól, hanem a slot elkapótól érkezik.
[/ppp_patron_only]