Playbook
Hogyan verd meg a Cover3-at?
A Cover3 egy elég sok csapat által alap coverage-ként használt védekezési forma, amit a Legion of Boom tett “híressé”. Onnan elég sok védőkoordinátor kapott főedzői munkát, inkább kevesebb, mint több sikerrel (khm, Dan Quinn, Gus Bradley), a támadók ugyanis elég hamar kiismerték a Cover3-at és ha valaki szinte végig ezt játssza, akkor nagyon könnyen őrölik fel, könnyen találják meg a réseket a védekezésében. Erre mutatunk most pár koncepciót és útvonalkombinációt.
A Cover3 alapvetően arra épít, hogy mélyen nehéz legyen megverni, tehát ilyen szempontból biztonságos védekezési formának tekinthető. Mivel a pálya hátsó részét három defensive back osztja fel, így nem kell széltében nagy területet védekezniük, tehát nem egyszerű hosszú passzokat végrehajtani ellenük. És mivel csak egy mély safety van a pálya közepén, így a boxban is fölényt tud teremteni a defense, ami a futások megállításában sikeresebbé teszi őket például a Cover2-höz képest.
Ha hárman vannak hátul, akkor az viszont azt jelenti (alapesetben, 4 irányítót támadó védőfalemberrel számolva), hogy csak négyen maradtak az underneath zónák levédekezésére, akiknek az egész pályát széltében le kellene fedni, ami viszont nem egyszerű feladat. Nickel felállással számolva a slot cornernek és a strong safetynek a felelőssége a curl/flat zónák (előbb a curl, utána a flat), a linebackereké pedig a hook zónák.
A szélső cornerek az elkapók külső vállára állnak fel, befelé terelve őket, ahol a többi zónázó védőt találjuk. Ha elég atletikus CB-kkel rendelkezik a csapatunk, akkor nagyon jól lehet alkalmazni a jammelést a line of scrimmage-en, de ha nem elég gyorsak a cornerek, akkor ebből probléma születhet, mivel nekik gyorsan hátra kell érniük a mély területre. A befelé terelés mellett az egész defense célja a támadók maguk előtt tartása, azaz a rövidebb passzok engedélyezése és az elkapók gyors szerelése. Alapvetően egy “bend but don’t break” filozófiát képviselnek a Cover3 védelmek, tehát a yardokat relatíve engedik, de a pontokat kevésbé.
Hol vannak a lyukak a coverage-ben?
Igazából (kétszer) kettő lyuk van a Cover3 védekezésben. Egyrészt a flat zónákban, hiszen a szélső cornerbackek hátramozognak a pálya mély részére, az adott oldali underneath védőnek pedig elsődleges feladata a curl zóna és csak másodlagos a flat (sőt, igazán elsődleges a futójáték, szóval play actionnél ez még nehezebb) – tehát egy gyors, rövid szélre menő passzt nehezen védekeznek le. A pálya 53 yard széles, ezt kellene bejátszania négy védőnek közel a line of scrimmage-hez, ami borzasztóan nehéz (lehetetlen?) feladat.
Másrészt pedig mélyen a seamben van lyuk a védelemben, a safety és az adott oldali cornerback közt, az underneath védők mögött. Harmadrészt egy kisebb lyukat találhatunk középen is a safety előtt és a linebackerek mögött/között, amennyiben szét tudjuk húzni a pályát és a safetynek hátrafelé kell mozognia (ez nyilván nem lesz üresen, ha nincsenek vertikális útvonalak).
Milyen útvonalak, koncepciók, útvonalkombinációk működnek leginkább?
Four Verticals
[ppp_patron_only level=”1500″ silent=”no”]
A klasszikus Cover3 beater. Ez késztette arra Nick Sabant, hogy kitalálja a pattern matchinget. A Cover3-at használó védelem ugyanis nem sok mindent tud kezdeni önmagában azzal, hogy a támadósor négy vertikális útvonalat küld rá a védelemre, hiszen mélyen négy támadó lesz három védőre, amiből nem nehéz kiszámolni, hogy ki van fölényben – főleg egy jó passz esetén. Tök egyszerű koncepcióról van szó, hiszen négy támadó is egyenesen megindul előre, aztán várják a labdát. Alapvetően a két szélső WR-t leveszi a két szélső CB, viszont a két slot elkapó, vagy épp slot elkapó + tight end közül csak az egyikre tud figyelni a free safety, így a másik szabadon lesz. Az irányító olvassa a free safety mozgását (vagy épp szemével eltereli az egyik oldalra), és a másik középső célpont felé dobja a labdát.
Hitch-seam / Comeback-seam
A four verticalst kétféleképpen is megvariálhatjuk kicsit, alternatívát nyújthatunk rá. Egyrészt úgy, hogy a két szélső elkapó mély comeback útvonalat fut (15 yard után megfordulnak külső váll felé), amivel még a két szélső CB-t is meg lehet verni, sőt azt is eléri, hogy a két középső támadó szélesebbre is veheti az útvonalát, hogy a középső safetynek még nehezebb legyen mindkettőre odaérni.
Másrészt úgy, hogy a két szélső elkapó hitch útvonalat fut (6 yard után visszafordulnak belső váll felé). Ha a szélső CB-k nem állnak fel az LoS-re és hamar elkezdenek hátrálni, akkor ez a két hitch fixen üresen lesz, hiszen a slot CB / strong safety nem ér ki oda belülről, így ez a játék gyors előrehaladást eredményezhet. Emellett pedig természetesen ott van még a két seam útvonal, amire nem tud egyszerre figyelni a safety. Fontos, hogy az irányító manipulálja a safetyt a szemével, tehát nézze például a jobb oldali célpontját, majd mikor a safety elkezd arra tendálni, akkor dobja vissza a bal oldalinak. Még egy jó nüansz egyébként a seamekhez: érdemes kicsit lelassítania az elkapóknak, miután átmentek a linebackerek vonalán, hogy minél nagyobb terület álljon az irányító rendelkezésére a sikeres passzhoz.
Akár a legutóbb bemutatott smash koncepció is jól működhet, ebben az esetben a hitch/curl (vagy akár whip) lesz szabadon, hiszen a CB hátrál és elveszi a slotból induló corner útvonal lehetőségét, ellenben a hitchre nem ér oda belülről a védő.
Curl-flat
Eddig leginkább a mély passzokra fókuszáltunk a safety és a cornerbackek közt, de a hitch már átvezetett a Cover3 másik gyenge pontjához, a flat zónához. A curl-flat kombináció értelemszerűen a curl/flat zónákért felelős védőt, azaz a slot cornerbacket és a strong safetyt (egyikük lehet épp linebacker is) hivatott konfliktusba hozni azzal, hogy a felségterületére két támadót küld.
Ennél a játéknál a szélen go útvonalat fut az elkapó, a slotból egy curl útvonalat látunk, a futó pedig erre az oldalra megy a flatbe (lehet ez akár a tight end is, ha 3×1 formáció van). Így a curl/flat védő lehetetlen helyzetbe kerül, hiszen utóbbi két támadóért kellene felelnie, amire nyilván képtelen. Fel kell vennie a curl útvonalat futó játékost, így viszont a flatbe szabadon érkezik a running back.
Ez működik egyébként slant-flat kombinációval is, ráadásul ebben az esetben a slantet futó elkapó egy gyors RB-passz esetén még blokkolhat is maga előtt, hogy a futónak még több tere legyen.
Flood concept
Elég sok fajtája van a Flood koncepciónak, de mindegyiknek az a lényege, hogy az egyik oldalt “elárasztja” útvonalakkal, több szinten. Általában három útvonal érkezik az adott oldalra, az első mélyen, a második középtávoliként, a harmadik pedig röviden. Klasszikus példája a go-out-flat kombináció. Ebben az esetben a szélső cornerback értelemszerűen megy a szélső WR-rel mélyre, a curl/flat védő (az alábbi ábrán a strong safety) pedig konfliktusba kerül, hiszen elé és mögé is érkezik egy útvonal. Bármelyiket választja, az irányító ellentétes döntést hoz és meg is van a sikeres elkapás.
A flood concept egyébként nem csak Cover3 ellen hasznos, elemeztem idén már Cover2 és Cover4 ellen is a 7 játékai rovatunkban.
Minden egyben
Na jó, ez kicsit túlzás, de az alábbi játékban felfedezhetjük a Flood concept elemeit, emellett támadjuk a seamet és a flatet is, és igyekszünk mindenkit lefoglalni.
Nem lehetetlen ezt levédekezni, de ha a védelem nem tudja előre a játékhívást, akkor azért baromi nehéz. A slotból induló vertikális útvonalat vagy a cornerbacknek vagy a safetynek kell felvennie. Ha a CB veszi fel, akkor a slot cornernek döntenie kell a comeback és a flat között (a flat a felelőssége, de lehet tanítani arra, hogy figyeljen inkább a mélyebb részekre), tehát kvázi lehetetlen helyzetben van. Viszont mivel egy mély comeback útvonalról van szó, így jó eséllyel inkább a CB veszi fel ezt és a vertikálisat a safetynek kell átvennie, ezzel együtt pedig a flatbe érkező tight endet könnyen fel tudja venni a slot corner. Igen ám, de akkor ott a túloldali post útvonal, ami a free safety megüresedett helyét célozza meg. Mondhatnánk, hogy a másik oldali cornerback fel tudja venni, ami valamilyen szinten igaz is, azonban az elkapó helyzeti előnyben van a befelé vágó útvonalával, így jó célpontot nyújt irányítójának.
Egyébként meg lehetne még fejelni ezt azzal, hogy a tight end helyett a futó megy a bal oldali flat zónába és a tight end fut egy vertikális útvonalat akár a seambe, akár kvázi helyet cserélve a szélső elkapóval (switch), így még lehetetlenebb helyzetben lenne a védelem a mély labdák ellen.
Megemlíthetjük még zárásként a Yankee koncepciót play actionnel fűszerezve, amit a Cover1 elleni cikkben már bővebben tárgyaltam, de itt is hatásos lehet.
Összességében tehát van pár egyszerű de nagyszerű koncepció a Cover3 védekezés kijátszására. A seameket és a flatet lehet támadni elsősorban, és ahogy a legtöbb védekezés ellen, itt is az a cél, hogy bizonyos védőket konfliktusba helyezzünk, vagy létszámfölényt alakítsunk ki bizonyos területeken. Erre láthattatok tehát pár hatásos példát fentebb, jövő héten pedig érkezek a Cover4 elleni legjobb játékokkal.
Források:
SmartFootball
BigBlueView
WinWithThePass
ItsAllOverFatMan
[/ppp_patron_only]